Intussen in Schiedam
Nieuws
Sinds ruim een week werkt ProRail bij Schiedam Centrum aan het spoor. Reizigers tussen Den Haag en Rotterdam merken dit dagelijks op hun reis. Wat gebeurt daar en hoe lang duurt het nog? Je leest het hier.
Opgeschoven spoor
Schiedam Centrum is een van de stations op de lijn Den Haag – Rotterdam waar we het spoor verbeteren voor meer treinverkeer. Dat is nodig omdat het aantal reizigers groeit. Op dit station maken we onder andere de sporen 1 en 2 weer geschikt voor treinverkeer. En we doen allerlei aanpassingen aan het spoor zodat treinen er sneller kunnen rijden.
Zo hebben we de afgelopen dagen de bocht in het spoor van Schiedam richting Delft ruimer gemaakt. Over een lengte van ongeveer 900 meter is het spoor een klein stukje opgeschoven, waardoor treinen straks sneller door de bocht kunnen rijden. De bovenleiding moet daarom ook een stukje opschuiven, zodat die weer precies boven het spoor hangt. Aan de andere kant van het station verplaatsen en vervangen we bovenleidingsportalen, zodat ook daar de snelheid omhoog kan.
Nog een paar dagen
Aankomend weekend, 2 en 3 november, werken we ook in Delft en Rijswijk. Daar ronden we werkzaamheden af van afgelopen zomer aan bovenleiding, treinbeveiliging en kabels en leidingen. We verwachten dat de trein op 4 november 5.00 uur weer rijdt. In maart 2025 volgt nog een laatste periode van 16 dagen van werkzaamheden voor dit project.
Gevolgen voor je treinreis
Tot 2 november rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Op 2 en 3 november rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum en Den Haag Hollands Spoor. Afhankelijk van je bestemming en de periode waarin je reist, zijn er verschillende reisadviezen. Kijk op voor actuele reisinformatie op deze site van NS.
Woon-werkverkeer
Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam.
Beter en meer treinverkeer
We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren, voor beter en meer treinverkeer. Dit brengt steeds grotere uitdagingen met zich mee.
Lees hoe we hiermee omgaan.
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
29 oktober 2024
-
Nieuwe dwarsliggers en spoorstaven voor traject Breda-Tilburg
23 oktober 2024