Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd
Nieuws
Het jaarrapport van 2023 over de ontwikkelingen in het spoorgoederenvervoer in Nederland is gepubliceerd. Hierin vergelijkt ProRail de cijfers over spoorgoederenvervoer in 2023 met 2022.
10 procent minder
Het spoorgoederenvervoer daalde in 2023 met 10 procent ten opzichte van 2022. Oorzaken hiervan zijn minder kolenvervoer én verminderde overslag in zeehavens, door de economische situaties in China en Duitsland. Dit én werkzaamheden op Kijkhoek hebben geleid tot minder goederentreinen op de grenzen met Duitsland en België.
Daarnaast waren er geplande en ongeplande werkzaamheden op Kijfhoek en was er een herpositionering in het wagenladingvervoer door een andere aanbieder. Werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland op de route Zevenaar-Oberhausen resulteerden in meer omleidingen.
Bekijk het jaarrapport Bekijk het jaarrapport
Goederenvervoer
Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor. Daarom werken we hard aan een deze duurzame manier van goederenvervoer.