Jaarrapport spoorgoederenvervoer gepubliceerd

Nieuws

12 maart 2024

Het jaarrapport van 2023 over de ontwikkelingen in het spoorgoederenvervoer in Nederland is gepubliceerd. Hierin vergelijkt ProRail de cijfers over spoorgoederenvervoer in 2023 met 2022.

10 procent minder

Het spoorgoederenvervoer daalde in 2023 met 10 procent ten opzichte van 2022. Oorzaken hiervan zijn minder kolenvervoer én verminderde overslag in zeehavens, door de economische situaties in China en Duitsland. Dit én werkzaamheden op Kijkhoek hebben geleid tot minder goederentreinen op de grenzen met Duitsland en België.

Daarnaast waren er geplande en ongeplande werkzaamheden op Kijfhoek en was er een herpositionering in het wagenladingvervoer door een andere aanbieder. Werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland op de route Zevenaar-Oberhausen resulteerden in meer omleidingen.

Bekijk het jaarrapport Bekijk het jaarrapport

Goederenvervoer

Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor. Daarom werken we hard aan een deze duurzame manier van goederenvervoer.

Lees over dit onderwerp Lees over dit onderwerp

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers