Rollen en falen: we testen de remslof

Nieuws

2 juli 2021

Goederenwagons zonder eigen rem komen onderaan de sorteerheuvel op emplacement Kijfhoek tot stilstand met een remslof. Als de remslof tenminste goed ligt. Onlangs testte ProRail verschillende scenario’s voor het gebruik van de slof. “We lieten willens en wetens iets misgaan en dat is best uniek voor ProRail”, zegt projectleider Michiel Stam.

Doorrollen

Hoe zorg je ervoor dat uitrollende goederenwagons vanaf de heuvel op Kijfhoek niet doorrollen? Ze hebben geen zelfstandig te bedienen rem voor hun laatste meters uitrol. Daarom is er de remslof, een stalen constructie met twee wiggen en een koppelstang. Die wordt handmatig op de juiste manier geplaatst op de spoorstaven aan het einde van een verdeelspoor. ProRail testte op een apart emplacement wat er gebeurt als de remslof niet goed ligt…

“We lieten willens en wetens iets misgaan en dat is best uniek voor ProRail”, zegt projectleider Michiel Stam. Onder zijn leiding testte ProRail in juni verschillende scenario’s voor het gebruik van de remslof. “We hebben twee soorten testen gedaan: roltesten en faaltesten. Hoe ver rollen wagens uit als er geen remslof ligt en wat gebeurt er als deze niet op de goede manier op het spoor wordt geplaatst? Een remslof is een klein instrument maar moet wel een rollende trein kunnen afremmen en kunnen blokkeren.”

Bekijk: Zo werkt de remslof!

Veiligheid voorop

Met de roltesten verzamelen we gegevens over verschillende factoren die remweg- en rolwegafstanden bepalen zoals wrijvingskrachten, rolweerstanden en ligging van het spoor. Die gegevens gebruiken we om bestaande simulatiemodellen aan te scherpen. Michiel: ”Het is goed om modellen regelmatig te testen. Zo kom je in de praktijk niet voor verrassingen te staan en het levert gegevens op waarmee we bepaalde situaties kunnen reconstrueren. Veiligheid staat daarbij voorop.” Michiel en zijn team gebruiken de gegevens van de testen ook om normen scherper vast te leggen in onderhoudscontracten en gebruikersvoorschriften.

We lieten willens en wetens iets misgaan en dat is best uniek voor ProRail.

Michiel Stam projectleider bij ProRail

Uit het spoor gewipt

Bij de faaltesten werd gekeken wat er kan gebeuren als een remslof verkeerd op het spoor wordt neergelegd. “Wat we hadden verwacht, gebeurde ook”, zegt Michiel. “De remsloffen werden in die specifieke situatie aangereden en uit het spoor gewipt of gingen kapot en waren niet meer bruikbaar. Ze konden daarna niet meer de nodige rem- of blokkeerfunctie leveren.”

DEKRA Rail, expert op het gebied van testen, inspecteren en certificeren van het spoor, heeft – naast het samen met ProRail bedenken en ontwerpen van de testen – goede beelden van de faaltesten gemaakt en met een hogesnelheidscamera heel precies de gevolgen vastgelegd van (on)juist gebruik van de remslof.

Die beelden verwerkt ProRail tot instructiefilmpjes voor gebruikers van de remsloffen op emplacement Kijfhoek. Belangrijkste boodschap: ‘Let op! Dit is wat er gebeurt bij onjuist gebruik.’ Het uiteindelijke doel van alle testen en de instructiefilmpjes is om de veiligheid op goederenemplacement Kijfhoek nog verder te verhogen.

  • Projectleider Michiel Stam verwerkt de eerste gegevens op zijn laptop in de grote opstelhal van STAR
    Projectleider Michiel Stam verwerkt de eerste gegevens op zijn laptop in de grote opstelhal van STAR
  • De remslof: een speciale stalen constructie die op het spoor wordt gelegd om wagons af te remmen en op hun plaats te houden
    De remslof: een speciale stalen constructie die op het spoor wordt gelegd om wagons af te remmen en op hun plaats te houden
  • Stalen remsloffen worden alleen op het emplacement Kijfhoek gebruikt en alleen tijdens het heuvelproces. De remslof voorkomt dat wagens vanaf de verdeelheuvel via de verdeelsporen doorrollen en dus onbedoeld beveiligd gebied binnenrollen. Daarom ligt aan het einde van elk zogenoemd verdeelspoor een remslof.
    Stalen remsloffen worden alleen op het emplacement Kijfhoek gebruikt en alleen tijdens het heuvelproces. De remslof voorkomt dat wagens vanaf de verdeelheuvel via de verdeelsporen doorrollen en dus onbedoeld beveiligd gebied binnenrollen. Daarom ligt aan het einde van elk zogenoemd verdeelspoor een remslof.

Museumspoor

Het testen gebeurde in Stadskanaal, op een emplacement van de museumspoorlijn STAR. Daar kon – onder gecontroleerde en representatieve omstandigheden – vrijuit geëxperimenteerd worden zonder dat het onveilig werd. Michiel: “Bij sommige faaltesten stond het onderzoeksteam te juichen als de aanrijding tussen slof en wagon een vernielde remslof opleverde. Want dit is waarvoor we kwamen. Je bent er normaal niet bij als het gebeurt. Nu hebben we op beeld hoe het precies in zijn werk gaat bij onjuist gebruik.”

De beelden en gegevens kunnen dus ook inzicht geven in wat er kan gebeuren als een aanrijding met een remslof heeft plaatsgevonden: “Niet om iemand de schuld te geven maar om zo’n aanrijding technisch te begrijpen en om eventuele maatregelen te kunnen bepalen. Want daar leren we weer van.”   

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers