Zwijndrecht : Groot onderhoud emplacement Kijfhoek
Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, veertien aankomstsporen en twaalf opstelsporen is Kijfhoek het grootste emplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.
- Locatie
- Zwijndrecht
- Startdatum
- 2021
- Einddatum
- 2026
Kijfhoek: sorteercentrum voor treinen
Een sorteercentrum voor treinen, zo zou je dit emplacement of rangeerterrein kunnen omschrijven. Met vele sporen naast elkaar, is dit de ideale plek om wagons met verschillende bestemmingen te ontkoppelen, sorteren en weer te koppelen aan andere wagons.
Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Op een slimme en geheel geautomatiseerde manier zorgen we ervoor dat alle wagons gesorteerd worden en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet 'heuvelen'. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagons geheuveld.
Heuvelen: hoe werkt dit?
Heuvelen werkt als volgt: op het aankomstspoor stellen we de trein op en koppelen we de wagons los. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagons over een heuvel. Zodra de eerste wagon over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagon op het juiste spoor terecht.
Speciale 'railremmen' – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de wagons niet te hard rollen en op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier. Hierin is Kijfhoek uniek.
Wist je dat …?
- Emplacement Kijfhoek in beheer is van ProRail?
- In een rijtuig worden reizigers of post vervoerd, in een wagen alleen goederen.
- Diesellocomotieven moeten af en toe tanken. Ook dat kan op Kijfhoek.
- Iemand die op het heuvelperron de koppelingen van de rijtuigen 'loswipt' heet een knuppelaar.
Groot onderhoud Kijfhoek
ProRail werkt hard aan verbeteringen op Kijfhoek. We pakken drie belangrijke zaken aan:
- Modernisering van het heuvelsysteem.
- Aanpassing en uitbreiding van de calamiteitenwegen en blusvoorzieningen.
- Reguliere vervanging van sporen en dwarsliggers.
De verwachting is dat de werkzaamheden in 2026 zijn afgerond.
Planning
Vanaf 24 juni 2023 vernieuwen we het heuvelsysteem op kijfhoek. Alle werkzaamheden op het emplacement hangen nauw met elkaar samen en vinden op een relatief beperkte ruimte plaats. Een goede planning is dus cruciaal. We hebben daarom het werk verdeeld in tien stappen. Elke stap betekent iets anders voor alle partijen, werkzaam op Kijfhoek. Per stap leggen we uit wat we doen, en welke gevolgen dit heeft.
Nieuws over dit project
-
Strukton-BAM realiseert ERTMS tussen Kijfhoek en Belgische grens
27 november 2024
-
Problemen met seinen voor projecten Den Haag, Tilburg en Kijfhoek
20 november 2023
-
Succesvolle pilot met mobiele werkplaats
14 oktober 2022