Onderhoud Kijfhoek : Planning
Kijfhoek bestaat uit 43 verdeelsporen, onderverdeeld in 6 bundels. We vernieuwen de spoorstaven van deze sporen en vervangen de dwarsliggers. Na de werkzaamheden krijgt Kijfhoek slechts 41 verdeelsporen terug. Twee sporen moeten plaatsmaken voor een calamiteitenweg.
Vanaf stap 4 ligt het heuvelproces stil. We werken dan bovenop de heuvel. Vanaf stap 6 is een aantal sporen met het nieuwe heuvelsysteem weer te gebruiken voor rangeren. Hieronder lees je per stap wat we gaan doen.
-
Stap 1
Vanaf 24 juni 2023 beginnen we te werken aan het zuidwestelijke deel van het emplacement. We vervangen dan de spoorstaven en dwarsliggers van bundel 5 en 6. Bundel 5 en 6 (spoor 135 t/m 148) zijn tijdens deze stap buitendienst. Bundel 4 (spoor 128 t/m 134) is door vervoerders te gebruiken als opstelsporen. Spoor 135 halen we tijdens deze stap weg. Dit spoor moet plaatsmaken voor de nieuwe calamiteitenweg. Rangeren gebeurt op bundel 1, 2 en 3 (spoor 105 t/m 126).
-
Stap 2
Tijdens stap twee zijn de bundels 4, 5 en 6 (spoor 128 t/m 148) buitendienst. We vervangen tijdens deze stap de spoorstaven en dwarsliggers van bundel 4. Ook leggen we een overpad aan naar het voormalige spoor 135. Rangeren gebeurt tijdens deze stap op bundel 1, 2 en 3 (spoor 105 t/m 126).
-
Stap 3
In stap 3 komt bundel 6 (spoor 144 t/m 148) beschikbaar voor vervoerders om treinen op te stellen. Bundel 4 en 5 (spoor 128 t/m 143) blijven buitendienst. Tijdens deze stap leggen we de calamiteitenweg aan op de plek waar voorheen spoor 135 lag. Ook halen we de wissels weg die aansloten op het verwijderde spoor. Rangeren gebeurt tijdens deze stap op bundel 1, 2 en 3 (spoor 105 t/m 126).
-
Stap 4
Vanaf stap 4 ligt het heuvelproces stil. We vernieuwen dan spoor 231 en 232 op de heuvel en vervangen het Zwitserse kruis dat deze sporen met elkaar verbindt. Hierdoor zijn de sporen 105 t/m 148, bundel 1 t/m 6, niet bereikbaar vanaf de heuvel.
-
Stap 5
In stap 5 activeren we het nieuwe heuvelsysteem op de vernieuwde sporen. Tijdens een volledige buitendienststelling verplaatsen we het werk van het zuidwestelijke deel naar het noordoostelijke deel van Kijfhoek.
-
Stap 6
Vanaf deze stap kunnen vervoerders middels het nieuwe heuvelsysteem gebruikmaken van de reeds vernieuwde sporen. Bundel 4, 5 en 6 (spoor 128 t/m 148) zijn weer in dienst. Bundel 1 (spoor 105 t/m 111) is te gebruiken als opstelspoor. Op bundel 2 en 3 (spoor 112 t/m 126) vernieuwen we de spoorstaven en de dwarsliggers. We halen spoor 118 weg en leggen een extra overpad aan.
-
Stap 7
In stap 7 vernieuwen we het spoor en de dwarsliggers van bundel 1 (spoor 105 t/m 111). Bundel 1, 2 en 3 (spoor 105 t/m 126) zijn buitendienst. Rangeren gebeurt op bundel 4, 5 en 6 (spoor 128 t/m 148).
-
Stap 8
In stap 8 komt bundel 3 (spoor 119 t/m 126) beschikbaar als opstelspoor. Bundel 1 en 2 blijven buitendienst. We verwijderen tijdens deze stap de wissels die op spoor 118 waren aangesloten. Rangeren gebeurt op bundel 4, 5 en 6 (spoor 128 t/m 148).
-
Stap 9
In deze stap zijn bundel 1, 2 en 3 (spoor 105 t/m 126) buitendienst. We passen de hoekverhouding van een aantal wissels aan van 1:7 naar 1:9 en leggen een calamiteitenweg aan op de plek van het voormalige spoor 118. Rangeren gebeurt op bundel 4, 5 en 6 (spoor 128 t/m 148).
-
Stap 10
Alle sporen zijn nu te gebruiken met het nieuwe heuvelsysteem. De nieuwe calamiteitenweg is klaar. We vernieuwen in deze stap de spoorstaven en dwarsliggers op de vertreksporen 154 en 155. Rangeren gebeurt op bundel 1 t/m 6 (spoor 105 t/m 148).