Laatste loodjes voor nog veiliger spoor bij Dordrecht
Nieuws
ProRail heeft dit paasweekend een groot veiligheidsproject op het spoor bij Dordrecht afgerond. Omdat over de Brabantroute veel goederentreinen rijden, had het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg met gemeenten en ProRail extra geld uitgetrokken voor aanvullende veiligheidsmaatregelen bij Dordrecht en Zwijndrecht. Het werk hiervoor is nu klaar.
Overbodig geworden wissels
ProRail en aannemer Strukton zijn begin 2017 gestart met de aanleg van een ontsporingsgeleiding. Deze zorgt dat een trein niet volledig ontspoort als hij uit de rails loopt. In de jaren erna zijn onder meer overbodig geworden wissels buiten gebruik genomen en seinen (stoplichten) vernieuwd.
De kleinste risico’s nog kleiner
Dit weekend hebben we de laatste werkzaamheden afgerond. De zogeheten flankzonebeveiliging is nu klaar. Dit is een extra beveiliging die het risico op een botsing tussen twee treinen, als er een door rood is gereden, zo klein mogelijk maakt.
Opnieuw gebruiken
Verder heeft Strukton in opdracht van ProRail afgelopen weekend één kruiswissel bij Dordrecht en vier ‘normale’ wissels aan de kant van Zwijndrecht weggehaald. Een kruiswissel is een combinatie van vier wissels en een kruising. Hierdoor kan een trein in beide richtingen van het ene spoor op het andere komen. Een gedeelte van het kruiswissel gebruikt ProRail opnieuw in een ander project. Hergebruik van spooronderdelen past binnen de ambitie van ProRail om duurzaam te werken.
Meer nieuws
-
9 dagen werkzaamheden tussen Eindhoven en Venlo
1 maart 2024
-
Nieuw jaar, nieuwe werkzaamheden Schiphol
2 januari 2024
-
'Nieuwe’ wissels in Amsterdam komen uit Eindhoven
12 juli 2022