Laatste promovendus gestart in onderzoek naar trillingen
Nieuws
ProRail ontwikkelt samen met TU Delft, Deltares en TNO een rekenmodel waarmee voorspeld kan worden in welke situaties spoortrillingen ontstaan. Vier promovendi leveren hier met hun onderzoek een belangrijke bijdrage aan. Inmiddels is de laatste promovendus gestart met haar onderzoek.
Promotieonderzoeken
In de vier promotieonderzoeken wordt het ontstaan van spoortrillingen wetenschappelijk benaderd. Promovendus You Wu doet onderzoek naar de oorzaak van trillingshinder bij onderbrekingen in treinsporen. Het onderzoek van Andrea Jara Barrera gaat over hoe trillingen door de ondergrond van het spoor bewegen en hoe deze in de loop van de tijd verandert.
Promovendus Lexin Li onderzoekt hoe golven, veroorzaakt door treinverkeer, door de grond bewegen. En Sijia Zhou probeert de voorspelling van spoortrillingen te verbeteren door te kijken naar de echte stijfheid van het spoor, en hoe dit op verschillende plekken verschilt.
Rijdende treinen nabootsen
Het rekenmodel dat door ProRail en haar kennispartners ontwikkeld wordt, draagt de naam STEM. Dit is een afkorting van Spoor Trillingen Emissie Model. Het model voorspelt in welke situaties spoortrillingen ontstaan én in welke situaties bronmaatregelen effectief zijn. Dit is nu moeilijk te voorspellen. Het rekenmodel is bedoeld voor ingenieursbureaus die zich al bezighouden met trillingen.
In de eerste versie van STEM is alle bestaande kennis over spoortrillingen bij elkaar gebracht. Het model kan nu rijdende treinen nabootsen op verschillende soorten ondergrond. In januari 2025 komt de tweede versie van STEM uit. ProRail, TU Delft, Deltares en TNO werken sinds juni 2022 intensief samen op dit onderwerp.
Bronaanpak spoortrillingen
Om trillingshinder aan te pakken, onderzoekt ProRail welke maatregelen de spoortrillingen bij de bron kunnen verminderen. Voor dat onderzoek hebben we een programma opgezet: de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen. Binnen dit programma ontwikkelen we kennis (STEM) en doen we praktijkproeven. Op die manier kunnen we ontdekken welke maatregelen betaalbaar en effectief zijn.
Meer nieuws
-
Meer inzicht in spoortrillingen door proef bij Deurne
6 maart 2024
-
Rekenmodel zorgt voor meer kennis van spoortrillingen
1 februari 2024
-
Eerste maatregelen Minder Hinder Pakket uitgevoerd
3 november 2023