Tweede release rekenmodel spoortrillingen - STEM is verbeterd
Nieuws
De tweede release van het Spoor Trillingen Emissie Model (STEM) is op 20 januari 2025 uitgebracht. Deze vernieuwde versie bouwt voort op eerdere verbeteringen. Ook biedt deze nog meer functionaliteiten voor het simuleren en analyseren van trillingen veroorzaakt door rijdende treinen.
Wat is er nieuw?
STEM is een speciaal rekenmodel dat we ontwikkelen om te kunnen begrijpen in welke situaties trillingen ontstaan. In de nieuwe release zitten belangrijke verbeteringen:
- Berekeningen gaan sneller, wat ingenieurs veel tijd bespaart.
- STEM is geschikt gemaakt voor gebruik in de cloud. Hiermee zijn de toegankelijkheid en schaalbaarheid sterk verbeterd.
- Diverse foutjes uit de vorige versie zijn opgelost, wat de betrouwbaarheid van de tool verder vergroot.
- Belangrijke spooronderdelen zijn toegevoegd aan het model,. Dit zorgt voor een completer en gedetailleerder beeld van het trillingsgedrag op het spoor.
De nieuwe release bestaat uit de onderdelen documentatie, source code en de python package.
Gebruikersinput verwerkt
Op 10 december 2024 bespraken gebruikers op een testdag hun ervaringen met STEM. Deze waardevolle input is gedeeld met de ontwikkelaars van het rekenmodel. Hun inzichten worden meegenomen in de ontwikkeling van toekomstige versies van STEM.
Toekomst van STEM
Het rekenmodel STEM is specifiek ontwikkeld voor ingenieursbureaus die zich richten op trillingen. Een jaarlijks ontwikkelproces moet er uiteindelijk voor zorgen dat STEM een betrouwbare voorspeller wordt van spoortrillingen én maatregelen tegen spoortrillingen. Op dit moment ontbreekt een vergelijkbare voorspeller. Daardoor is het een uitdaging om effectieve maatregelen te kunnen nemen, die trillingen bij de bron aanpakken.
Dankzij STEM kunnen ingenieursbureaus nauwkeuriger adviseren over de meest effectieve maatregelen op specifieke locaties. De verwachting is dat toekomstige versies nog meer mogelijkheden bieden, zodat wij samen met onze partners werken aan een stiller en duurzamer spoornetwerk.
Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen
STEM is onderdeel van het programma IBS. Dit programma doet ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er wordt onderzoek gedaan en proeven gedaan naar innovatieve oplossingen om spoortrillingen bij de bron aan te pakken.
Meer nieuws
-
Verwijderen betonplaten tegen trillingen zorgt voor verrassingen
23 december 2024
-
Laatste promovendus gestart in onderzoek naar trillingen
3 oktober 2024
-
Meer inzicht in spoortrillingen door proef bij Deurne
6 maart 2024