Maak kennis met de blustrein

Nieuws

23 april 2021

Hij doet inmiddels al enkele weken zijn werk, maar we willen hem toch nog even voorstellen: de ‘blustrein’ op goederenemplacement Waalhaven Zuid in Rotterdam. Je zou het een brandweerwagen op een treinonderstel kunnen noemen, maar daarmee doe je het concept en de mensen die het hebben bedacht en uitgevoerd tekort.

Waalhaven Zuid

De blustrein is ontwikkeld vanwege problemen op Waalhaven Zuid. Omdat de blusvoorziening daar niet voldeed aan de regels, is het rangeren met gevaarlijke stoffen in september 2019 stilgelegd. ProRail werkte sinds die tijd aan een structurele aanpak om dat op emplacement Waalhaven Zuid weer mogelijk te maken.

Bekijk: Blustrein van ProRail

Calamiteitenweg

Verantwoordelijk projectmanager voor de structurele maatregelen is Sanne van den Haak: “Om weer te kunnen rangeren met gevaarlijke stoffen op de zes lange sporen is samen met Movares en Volker onder enorme snelheid een nieuwe blusleiding met calamiteitenweg aangelegd. Helaas kan met een inzet vanaf deze calamiteitenweg de zuidzijde van het emplacement niet worden bereikt. Daarom heeft de afdeling Incidentenbestrijding (ICB) van ProRail als aanvullende en tijdelijke maatregel een blustrein ontwikkeld. Ondertussen werken we hard door aan de structurele voorzieningen.”

Ondertussen werken we hard door aan de structurele voorzieningen.

Sanne van den Haak projectmanager bij ProRail

Blustorens en blusrobots

De bouw van de blustrein is door een speciaal team van ICB opgepakt. Een van de teamleden is Jack Konings, adviseur Incidentenbestrijding (ICB): “In december 2020 moesten we constateren dat alle tijdelijke, conservatieve oplossingen die we hadden bedacht in de praktijk niet voldeden. Met externe adviseurs hebben we toen out of the box-varianten beoordeeld op doelmatigheid, geld, tijd en realisatie. Onder meer sprinklers, blustorens, blusrobots en dus ook de blustrein. Die bleek het meest optimaal en samen met bouwer Kenbri hebben we de eerste verkenningen gedaan. Afgelopen januari kregen we een akkoord en konden we voluit om de deadline van 1 april te halen.”

Technische uitdaging

Bram Vaes, vakspecialist Bedrijfsbrandweerzorg bij ICB, is dag en nacht bezig geweest met de blustrein om die op tijd af te krijgen. “Technisch was dit een uitdaging voor de bouwer. Je gebruikt reguliere pompen maar verder moet alles worden aangepast: verbindingen, extra aansluitingen, waterdruk, schuimtoevoer. En alles moet robuust, want een trein beweegt en kan dus schudden.”

Groen licht

Inmiddels hebben de omgevingsdienst DCMR, Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond en de gemeente Rotterdam voorlopig groen licht gegeven voor de blustrein en het rangeren met gevaarlijke stoffen op een groot deel van het Rotterdamse spoorgoederenterrein. Aan de structurele oplossing wordt nog hard gewerkt.

 

Meer zien van de blustrein? Bekijk de video van acht minuten op het YouTube-kanaal van ProRail.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers