Metamorfose landgoedstation Driebergen-Zeist voltooid

Nieuws

11 mei 2020

Het station moest ruimer en moderner. Meer sporen en een alternatief voor de overwegen. De afgelopen jaren werkte ProRail samen met aannemer BAM en architectenbureau Arcadis aan de metamorfose van station Driebergen-Zeist. Het team is trots dat het stationsgebied maar liefst negen maanden sneller klaar is dan gepland.

Er is een nieuw busstation en een ruime fietskelder gebouwd. NS heeft bovendien een nieuwe parkeergarage gebouwd. Driebergen-Zeist maakt daardoor haar rol als belangrijk vervoersknooppunt voor de regio waar. Met alle ruimte en veel groen in de buurt past het station naadloos in zijn omgeving tussen de landgoederen. Er is bovendien een fiets- en voetgangersbrug die het station verbindt met het natuurgebied.

(Het nieuwe busstation bij station Driebergen-Zeist)

(De parkeergarage bij station Driebergen-Zeist wordt beheerd door NS)

Bij de Hoofdstraat is een onderdoorgang gebouwd, zodat de overweg niet langer nodig is. Voor de regio was dat een grote verbetering. Sinds augustus 2018 rijdt het verkeer al onder het spoor door. 

De eerste trein reed op maandag 2 maart in alle vroegte al het vernieuwde station binnen. Daarna werden de laatste werkzaamheden verricht. Dit betreft een laatste likje verf en de toevoeging van nog wat bestrating en bomen. Met muziek en theateracts zou het station komende woensdag 13 mei op feestelijke wijze worden geopend, maar dat gaat wegens de coronacrisis niet door.

We delen in dit blog een aantal foto’s van het mooie station.

(De ondergrondse open stationshal van station Driebergen-Zeist)

(De entree naar de nieuwe fietsenstalling op station Driebergen-Zeist)

(De fietskelder van station Driebergen - Zeist)

Onder het station bouwden ProRail en aannemer BAM een grote fietsenstalling. Hier kunnen fietsers hun fiets droog en veilig stallen. Er zijn ruim drieduizend plekken en de stalling is in beheer bij NS.

(station Driebergen-Zeist)

(Het eilandperron op het vernieuwde station Driebergen-Zeist)

Het aantal sporen op station Driebergen-Zeist is verdubbeld: van twee, en op sommige plekken drie sporen, naar vier. Hierdoor kunnen intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen treinen inhalen via de ‘buitensporen’. Zo kunnen er vanaf nu meer treinen rijden op het traject Schiphol - Nijmegen. 

(Een nieuwe trappenpartij op station Driebergen-Zeist)

(Intercity's kunnen stilstaande treinen nu inhalen via de buitensporen, op station Driebergen-Zeist)

Reizigers kunnen via de onderdoorgang op het ‘eilandperron’ komen en staan op veilige afstand van doorgaande treinen. Een nieuwe brede trap en een nieuwe lift zorgen ervoor dat het station goed toegankelijk is.

De monumentale perronkappen zijn waar mogelijk gerenoveerd, teruggeplaatst en gecombineerd met nieuwe perronkappen.

(De fietsbrug bij station Driebergen-Zeist)

(Bij station Driebergen-Zeist hebben we honderden bomen geplant)

De fiets- en voetgangersbrug verbindt het station Driebergen – Zeist met het omliggende natuurgebied. Op de brug staan bovendien de namen van aangrenzende landgoederen.

We hebben honderden bomen geplant, waardoor het stationsgebied een groene uitstraling heeft en in de natuurlijke omgeving past. Ook hebben we zonnepanelen op de perronkappen geplaatst zodat het station bijna energieneutraal is.

Foto's voor ProRail, door Rob van Esch. 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers