Na zeven weken rijden treinen weer in Amersfoort
Nieuws
Zeven weken reden er geen of beperkt treinen van en naar Amersfoort Centraal. 1172 uur lang werd er non-stop aan het spoor gewerkt. Maar vanmorgen om 4.49 uur vertrok de eerste trein weer. “Wat zijn we trots dat het werk klaar is, keurig op tijd”, vertelt bouwmanager Dennis Cats. Treinen kunnen nu vlotter en soepeler het station in- en uitrijden waardoor reizigers 1,5 minuut sneller op hun bestemming zijn.
Getallen
Omdat als gevolg van de werkzaamheden een stuk spoor bij Utrecht langere tijd niet bereden is, vallen er maandag Intercity’s uit tussen Amersfoort en Utrecht.
De getallen van deze klus spreken voor zich: “700 kilometer aan kabels en leidingen, 42 wissels weggehaald en 29 nieuwe geplaatst, vijf kilometer aan spoor vernieuwd, 24.000 ton nieuw ballastgrind gestort, nieuwe bovenleidingen aangebracht en de spoorbeveiliging is over tientallen kilometers vernieuwd”, somt Dennis op. “Ga er maar aanstaan. Deze grote klus is gelukt, samen met aannemer Dura Vermeer en ingenieursbureaus Movares en Arcadis, en daar ben ik enorm trots op.”
Klein dorp
Het bouwterrein leek af en toe wel een klein dorp. Dennis: “Er liepen hier soms wel 200 tot 300 mensen rond per dienst, dat zijn 700 mensen per dag. Allemaal collega’s die we keihard nodig hebben om zo’n klus te klaren, iedereen met zijn eigen expertise. Een grote logistieke klus. Die nog niet helemaal klaar is trouwens. We zijn nog maanden bezig om de laatste werkzaamheden af te ronden. Maar daar hebben reizigers weinig tot geen hinder meer van. Die kunnen vanaf nu gebruik maken van de spiksplinternieuwe wissels en sporen.”
NS: Belangrijk knooppunt weer open
NS is blij dat na zeven weken werkzaamheden de treinen weer kunnen rijden. "Het is een lange tijd geweest, dus onze reizigers hebben moeten doorbijten", aldus Irma Winkenius, regiodirecteur. "NS heeft er alles aan gedaan om Amersfoort in die periode bereikbaar te houden. Het is immers een ontzettend belangrijk knooppunt tussen de Randstad en het noorden en oosten van het land, dus de impact op onze reizigers was groot. Onze prioriteit was dan ook om reizigers zo goed mogelijk te informeren."
Keolis: nog nooit vertoond
Vijf weken lang reden er geen treinen maar bussen tussen Amersfoort Centraal en Ede-Wageningen. Naast de werkzaamheden in Amersfoort werd er van 29 juli tot 13 augustus ook gewerkt aan het nieuwe station Ede-Wageningen. Vervoerder Keolis is blij dat ze haar reizigers weer kan verwelkomen in haar treinen. “Nooit eerder hebben we zo lang op een volledig traject niet kunnen rijden, maar dankzij de werkzaamheden is het spoor in Amersfoort weer in perfecte conditie”, zegt René Nekkers, rayonmanager Rail bij Keolis. “Daardoor kunnen onze treinen ook in de toekomst veilig en betrouwbaar rijden. De komende jaren gaan wij onze treinen één voor één vernieuwen, waardoor reizigers op dit traject nog comfortabeler reizen.”
Amersfoorters kunnen weer op pad
Wethouder mobiliteit Tyas Bijlholt van de gemeente Amersfoort: “Als gemeente zijn we blij dat het ProRail is gelukt de werkzaamheden volgens planning uit te voeren. Het spoor in Amersfoort is klaar voor de toekomst, duurzamer geworden en de kans op storingen is verminderd. En Amersfoort bleef de afgelopen zeven weken bereikbaar dankzij het inzetten van bussen door NS en Keolis. Mooi dat er elke dag heel veel mensen gebruikmaken van de trein in Amersfoort en dat zij nu weer op pad kunnen.”
Vernieuwing emplacement
Deze zomer vernieuwden we een groot deel van de sporen aan de westzijde van Amersfoort Centraal. We ontknoopten wissels en richten ze slimmer in. Ook vervingen we op het gehele emplacement het beveiligingssysteem, verlengden het opstelspoor voor de zogenaamde PON-trein, vervingen we kabels, leidingen en wisselverwarming en brachten het perron bij spoor 1 op de juiste hoogte.
We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren om de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor te waarborgen. En dit brengt steeds meer uitdagingen met zich mee. Lees hoe we hiermee omgaan.
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024