Amersfoort : Vernieuwing emplacement Amersfoort West (Project gerealiseerd)
Deze zomer, van 4 juli tot en met 18 augustus 2024, vernieuwen we een groot deel van de sporen aan de westzijde van Amersfoort Centraal. We ontknopen ze en richten de wissels slimmer in. Ook vervangen we op het gehele emplacement het beveiligingssysteem, verlengen we het opstelspoor voor de zogenaamde PON-trein, vervangen we kabels, leidingen en wisselverwarming en brengen we het perron bij spoor 1 op de juiste hoogte.
- Locatie
- Amersfoort
- Startdatum
- 2023
- Einddatum
- 2024
Slimmere inrichting
Veel wissels op station Amersfoort waren rond de dertig jaar oud en toe aan vervanging. In plaats van alle wissels één-op-één te vernieuwen, keken we eerst hoe het beter kon. Dit hebben we in 2020 en 2021 al aan de oostzijde van Amersfoort Centraal gedaan en hebben we afgelopen zomer aan de westzijde gedaan. In totaal haalden we 42 wissels weg en plaatsten we er 29 terug.
Met minder wissels wordt de doorstroom van de treinen beter, is het spoor minder storingsgevoelig en kunnen treinen met hogere snelheid op het station binnenkomen en vertrekken. Ook is het een stuk duurzamer om minder wissels terug te leggen: we besparen daarmee op staal en onderhoudskosten.
Duurzame verwarming
Minder wissels betekent ook minder CO2-uitstoot, omdat we in de winter minder wissels sneeuw- en ijsvrij hoeven te houden. Tijdens de werkzaamheden in de zomer van 2024 hebben we een groot deel van de wissels daarnaast uitgerust met duurzame elektrische wisselverwarming. Dat is beter voor het milieu, en het zorgt er ook voor dat we minder afhankelijk zijn van gas uit het buitenland.
Vrije overweg
Op het spoor ter hoogte van het Soesterkwartier stond een paar keer per week de PON-trein te wachten. Deze trein, die auto’s naar de PON-fabriek vervoert, moest daar keren om vervolgens richting Leusden te rijden. Tijdens het wachten blokkeerde hij regelmatig de overweg bij de Soesterweg. Na de werkzaamheden in 2024 is dat verleden tijd; het opstelspoor is verlengd waardoor de PON-trein naast het doorgaande spoor kan wachten en het verkeer ongehinderd over de overweg kan rijden.
Veiliger spoor
Ook het spoor was toe aan vervanging. Tijdens de zomerwerkzaamheden hebben we daarom bijna vijf kilometer spoor vervangen. Ook vernieuwden we de beveiliging. Van station Amersfoort Centraal tot in de richting van Barneveld, Hilversum en Utrecht hebben we voorzien van nieuwe bovenleidingen, seinen, kabels en leidingen. Hierdoor kunnen de treinen ook in de toekomst veilig en betrouwbaar blijven rijden .
Zeven weken minder tot geen treinen
Vanwege de omvang van de werkzaamheden reden er in de zomer van 2024 gedurende zeven weken minder tot geen treinen van en naar station Amersfoort Centraal. NS en Keolis zetten bussen in. Daardoor bleef de stad ook tijdens de werkzaamheden bereikbaar.
Op de kaart
Wil je weten waar we precies hebben gewerkt en wat we daar hebben gedaan? Bekijk het op de interactieve kaart.
Aangepast perron
Het perron bij spoor 2 is in de zomer van 2022 met tien á vijftien centimeter verlaagd. Dat is nodig om de toegankelijkheid van nieuwe treinen te vergroten. Tijdens de zomerwerkzaamheden hebben we de andere ‘helft’ van het perron, bij spoor 1, verlaagd. Daardoor zijn beide perrons weer op gelijke hoogte. Ook is het perron een stuk ingekort .
Relaishuizen
In Amersfoort staan in totaal vier relaishuizen. Daarin zit alle logica en techniek voor de beveiliging van het spoor. Ze zorgen ervoor dat de seinen, wissels en overwegen worden voorzien van stroom en bediend kunnen worden. Tijdens de zomerwerkzaamheden zijn deze relaishuizen vernieuwd of uitgebreid.
Restwerkzaamheden
Het grote werk zit erop; het spoor kan er weer decennia tegenaan. Het komende jaar voeren we alleen nog wat laatste werkzaamheden uit, zoals het netjes wegwerken van kabels en leidingen. Maar reizigers en bewoners zullen hier geen tot weinig hinder van ondervinden.
Belangrijk verbindingspunt
Amersfoort is een van de drukste verbindingspunten van Nederland, met sporen naar Amsterdam, Utrecht, Zwolle en Apeldoorn. Het is daarmee een belangrijke schakel tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland. Maar ook internationaal is Amersfoort van groot belang op de Europese corridor ‘North Sea-Baltic’. Het emplacement in Amersfoort is een van de grootste van ons land.
Nieuws over dit project
-
Na zeven weken rijden treinen weer in Amersfoort
19 augustus 2024
-
Aangepaste dienstregeling Amersfoort
2 april 2024
-
Voertuigenstalling Amersfoort bereikt hoogste punt
11 juli 2023