Nachtelijk bodemonderzoek Zwolle-Kampen
Nieuws
Vorige maand verliep de start van de nieuwe dienstregeling op de lijn Zwolle Kampen helaas anders dan verwacht. De nieuwe trein kon weliswaar elektrisch gaan rijden, maar doet momenteel Zwolle Stadshagen nog niet aan.
Sonderingen voor beter inzicht in de bodemgesteldheid
De trein tussen Zwolle en Kampen rijdt nu 100 kilometer per uur. De momenteel beschikbare informatie is namelijk onvoldoende om de waarborg te kunnen geven dat de bodemgesteldheid geschikt is om 140 km per uur te gaan rijden, daarom wordt aanvullend bodemonderzoek uitgevoerd met als doel om beter inzicht te krijgen in de bodemsamenstelling. Op basis van dit inzicht kan gefundeerd worden besloten of bodemverbeterende maatregelen nodig zijn om de snelheid van 140 km per uur alsnog te kunnen gaan rijden.
Waar? | Wanneer? | Wat? |
Op verschillende locaties tussen station Stadshagen en IJsselmuiden. | Nacht van maandag 15 op dinsdag 16 januari tot en met de nacht van donderdag 18 op vrijdag 19 januari: Nacht van maandag 22 op dinsdag 23 en dinsdag 23 op woensdag 24 januari; Nacht van maandag 29 op dinsdag 30 januari tot en met nacht van donderdag 1 op vrijdag 2 februari | Het meten van de draagkracht van de bodem met een sondeermachine op het spoor. |
Sondeerwagen
Om de meetwerkzaamheden uit te voeren wordt een zogenaamde sondeerwagen op het spoor geplaatst. Vanuit dit voertuig wordt op verschillende locaties in het spoor een staaf de grond ingedrukt om de weerstand van de grond te meten. De geluidsoverlast van de staaf die in de grond wordt gedrukt is beperkt. Wel zal de wagon goed verlicht zijn voor de werkzaamheden en zal een railkraan meerijden om het voertuig te verplaatsen.
Nachtelijke werkzaamheden
Deze metingen doen we in de nachten zodat het treinverkeer geen hinder ondervindt. Direct omwonenden ontvingen een brief over deze nachtelijke werkzaamheden.
Meer nieuws
-
Vernieuwde ov-knoop Eindhoven Centraal weer een stap dichterbij
13 december 2024
-
Puzzel mee: doorontwikkeling MerwedeLingelijn
11 december 2024
-
ProRail stopt na onderzoek met lozen van afvoerwater met PFAS bij Betuweroute
5 december 2024