Nachtwerk in Elst, aanleg viaduct vordert
Nieuws
In de nacht van 14 op 15 juni zijn beide delen van het spoorviaduct bij de 1e Weteringsewal met elkaar verbonden. Voor deze klus reden dit weekend geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen.
Een nieuw spoorviaduct
Aannemer Heijmans heeft het oostelijke en westelijke bruggenhoofd nu met elkaar verbonden met betonnen balken. Deze verbinding is een grote stap naar de oplevering van het nieuwe spoorviaduct. In de komende periode worden relingen gebouwd en wordt er een laag asfalt aangebracht. Het viaduct is in augustus 2020 klaar voor gebruik.
Betonnen brugliggers
De zware betonnen brugliggers van elk 40 ton zijn met zeven grote speciale vrachtauto’s aangevoerd. Twee grote zogenaamde ‘telekranen’ van 300 en 500 ton hijsten vervolgens de liggers vanaf de vrachtauto’s op hun definitieve plaats op het viaduct. Bij het uitvoeren van de werkzaamheden werd uit oogpunt van veiligheid de spanning van de bovenleiding uitgeschakeld. Hierdoor konden er tijdelijk geen treinen rijden.
Elst Noord Spoorkruisingen
Vanaf juli 2019 werkt ProRail met gemeente Overbetuwe en aannemer Heijmans aan het project “Elst Noord Spoorkruisingen”. Dit project beoogt de doorstroming van het wegverkeer bij de huidige spoorwegovergangen in Elst aan de 1e Weteringsewal en de Rijksweg-Noord te verbeteren. In de huidige situatie zijn beide overgangen door passerende treinen namelijk vaak gesloten. Hierdoor staan wegverkeer en hulpdiensten vaak lang te wachten. Door de overgangen te vervangen door een viaduct en een onderdoorgang verbetert de doorstroming, wordt Elst beter bereikbaar en tevens een stuk veiliger.
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024