Negen dagen geen treinen in Heerhugowaard
Nieuws
In Heerhugowaard haalt aannemer Swietelsky Rail namens ProRail spoor 3 weg. Tegelijkertijd worden grote delen van het spoor tussen Alkmaar en Heerhugowaard vernieuwd. Tijdens deze werkzaamheden van 9 tot 17 december rijden er geen treinen van en naar Heerhugowaard. NS zet bussen in. Spoor 3 in Heerhugowaard is niet meer nodig. Sterker: door het weg te halen kunnen er juist meer treinen rijden.
Veel werk tegelijk
Tijdens de werkzaamheden verwijderen we wissels en passen de bovenleiding en treinbeveiliging aan. Ook knappen we de perrons en het meubilair van het station op. Om het werk voor het grootste deel in negen dagen uit te voeren moet er veel gebeuren. Marcel Martens, bouwmanager bij ProRail: “Het is een heel pakket aan klussen die we in één keer moeten doen. Daarvoor hebben we een heel gedegen planning. Alles past precies.”
De ene klus volgt de andere op: “We beginnen met het weghalen van de bovenleiding. Daarna kunnen we sporen en wissels weghalen. Ondertussen vernieuwen we perron 1 en worden er werkzaamheden verricht aan de trappen en hellingbanen. Als spoor 3 weggehaald is, kunnen we perron 2/3 vernieuwen. We verbreden dat op de plaatsen waar we nieuwe wachtruimtes neerzetten. Ook vernieuwen we het meubilair. En we passen natuurlijk ook twee spoorwegovergangen aan. Je hoeft bij de Stationsweg en de Zuidtangent straks nog maar twee sporen over te steken in plaats van drie.”
Waarom we spoor weghalen
Het weghalen van een spoor doen we niet zomaar. In dit geval is spoor 3 niet nodig om de huidige en toekomstige dienstregeling uit te voeren. Sterker nog: door het weghalen van dit spoor kunnen er juist méér treinen rijden. Dat voelt tegenstrijdig, weet Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail, “maar het is echt zo. Je moet het zo zien: seinen bepalen hoe snel treinen achter elkaar kunnen vertrekken. Maar seinen kun je niet op elke plek neerzetten, bijvoorbeeld waar een wissel ligt.”
Door spoor 3 en de bijbehorende wissels weg te halen kunnen seinen beter worden neergezet. “Daarnaast bepaalt ook station Alkmaar Noord hoeveel treinen er kunnen rijden,” gaat Klaas verder. “Alle treinen stoppen daar en dat station heeft twee sporen. Dan maakt het niet uit hoeveel sporen station Heerhugowaard heeft, twee, drie of acht; er ontstaat niet méér ruimte.”
Extra ruimte op perron
De ruimte die vrijkomt door het weghalen van spoor 3, gebruiken we om het perron veiliger te maken. “In de toekomst wordt er een nieuwe parkeerplaats voor treinen, een opstelterrein, aangelegd bij industrieterrein De Vaandel. Er gaan meer treinen door station Heerhugowaard rijden”, vertelt Klaas. “ Om dit veilig te kunnen doen, moet het perron waaraan spoor 2 en 3 liggen worden aangepast. Waar wachtruimtes staan, moet het perron worden verbreed. Maar dat gaat niet, want spoor 3 ligt in de weg. Daarmee is het weghalen van spoor 3 dus noodzakelijk voor het rijden van meer treinen.”
Als we met deze werkzaamheden klaar zijn, kunnen we starten met de bouw van de spooronderdoorgang in de Zuidtangent. Deze onderdoorgang passeert straks twee in plaats van drie sporen. Daarmee past deze tussen de Industriestraat en het Stationsplein. Aan de Stationsplein-kant zou de helling anders te steil worden. De spooronderdoorgang wordt ook lichter en sociaal veiliger. Marcel: “Zo snijdt het mes aan meerdere kanten. De onderdoorgang wordt goedkoper, net als het spooronderhoud. En we geven belastinggeld uit, dus daar gaan we graag zorgvuldig mee om.”
Meer werkzaamheden
In de periode van 9 tot 17 december vervangen we ook het spoor tussen Alkmaar en Sint Pancras. Ook in Schagen gaan we aan het werk. Daar doen we aanpassingen aan de bovenleiding. Op station Obdam werken we aan de perrons.
In de week van 9 tot en met 17 december rijden geen treinen maar bussen van en naar Heerhugowaard. Ga je op reis in deze periode? Plan dan je reis in één van de reisplanners.
Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner
Minder wissels, efficiënter spoor
Als ProRail aan het spoor werkt, lees je vaak dat we wissels weghalen. Waarom doen we dat eigenlijk? Hoe komt het dat we juist efficiënter rijden met minder wissels? En waarom liggen die wissels er dan überhaupt?
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024