Netverklaring 2023 voor spoorvervoerders bekend
Nieuws
De Netverklaring voor 2023 is vrijdag 10 december gepubliceerd. Hierin staan alle diensten met de tarieven van ProRail. Vervoerders, terminals en spooraannemers hebben deze informatie nodig voor gebruik van het spoor.
Gebruik van het spoor
In Nederland maken zo’n vijftig verschillende vervoerders gebruik van het spoor. De Netverklaring is de producten- en dienstencatalogus van ProRail: deze bevat informatie over de aard en het gebruik van de hoofdspoorweg infrastructuur, alsmede over de toegangsvoorwaarden, de diensten en de bijbehorende tarieven. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van treinpaden, perrons, transfervoorzieningen en opstel- en rangeersporen, maar ook aan de mogelijkheid om met buitengewoon vervoer te rijden of de toegang tot informatie- en ICT-diensten.
Eerder publiceerde ProRail al de concept Netverklaring. Hierop zijn veel reacties gekomen van gerechtigden, waarvan enkele nog hebben geleid tot aanpassingen in de definitieve versie. Op basis van de Netverklaring sluit ProRail met alle gerechtigden een toegangs- of capaciteitsovereenkomst. Hierin staat bijvoorbeeld over welk deel van het spoor de vervoerder gaat rijden en welke diensten een vervoerder van ProRail afneemt.
Netverklaring
In de Netverklaring staat alle informatie die nodig is voor toegang tot het spoor; de diensten die wij leveren en de tarieven.
Kosten
Onderdeel van de Netverklaring is de zogenoemde gebruiksvergoeding. Spoorvervoerders betalen voor het gebruik van het spoor. Net zoals luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van de luchthaven en binnenschippers voor het gebruik van de haven. Ben je vervoerder, dan betaal je aan ProRail een vergoeding voor bijvoorbeeld het gebruik van rails, bovenleidingen, perrons en opstel- en rangeersporen.
Nieuwe methodiek
We hebben een nieuwe methodiek ontwikkeld voor het vaststellen van de gebruiksvergoeding. Wettelijk gezien zijn we verplicht om periodiek de methodiek tegen het licht te houden. Het nieuwe stelsel gaat in vergelijking met de vorige methodiek meer uit van het principe ‘de gebruiker betaalt’ waarbij de tarieven beter aansluiten bij de werkelijke kosten. Belangrijk om te vermelden is dat er per saldo aan gebruiksvergoeding niet meer in rekening wordt gebracht dan het huidige bedrag, zijnde ongeveer €375 miljoen, exclusief extra heffing.
Meer weten?
Meer weten over de gebruiksvergoeding 2023? Lees dan de vragen en antwoorden over dit onderwerp. Ook de staatssecretaris heeft diverse vragen vanuit de Kamer ontvangen. Zijn antwoorden lees je hier.
Vragen en antwoorden
- Zijn alle tarieven hetzelfde gebleven in de definitieve netverklaring?
- Is nog overwogen om de tarieven gewoon zo te laten als ze waren?
- Kan het zijn dat een vervoerder nu meer gaat betalen? Kan dat zomaar?
- Wordt het rijden van treinen duurder of juist goedkoper?
- Waarom zijn de tarieven voor de gebruikers van het spoor aangepast?
- Kan ik de Netverklaring en informatie over de gebruiksvergoeding zelf lezen?
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024