Network Rail en ProRail blijven inzetten op innovatie en verbetering
Nieuws
Geautomatiseerde inspectie, akoestische monitoring, digitalisering van onderhoud en andere technologische verbeteringen staan op de lijst van ontwikkelingen waaraan wordt gewerkt in het kader van een partnerschap tussen het Britse spoorwegbedrijf Network Rail en ProRail.
Nauwe samenwerking
Op vrijdag 18 augustus hebben beide partijen in Den Haag een samenwerkingsovereenkomst getekend om hun partnerschap voort te zetten. Deze overeenkomst volgt op een aantal jaar van nauwe samenwerking op het gebied van nieuwe technologieën, waaronder het systeem voor cabinesignalering, ERTMS Hybrid Level 3 en inzet van glasvezelverbindingen langs het spoor als sensoren (FOAS). De samenwerkingsovereenkomst bouwt voort op een eerdere overeenkomst die vijf jaar geleden werd ondertekend.
Gemeenschappelijke uitdagingen
Robert Ampomah, Chief Rail Technology Officer van Network Rail, verwoordt het als volgt: “Network Rail en ProRail zetten zich beiden in voor een betrouwbaar spoor voor reizigers en goederenvervoer. We hebben veel gemeenschappelijke uitdagingen en kansen. Behalve nieuwe technologieën wisselen we al informatie uit over hoe we ons spoor beheren, spoorlopers en de impact van kunstmatige intelligentie, hoe die ons kan helpen onze manier van werken te verbeteren.”
“Onze focus is en blijft om reizen over het spoor makkelijker en aantrekkelijker te maken voor onze klanten. Door informatie-uitwisseling kunnen we onze resultaten vergelijken met die van een andere beheerder, kunnen we meer representatieve data verzamelen en onze ideeën ook op een andere infrastructuur uittesten.”
Focus op digitalisering
Karel van Gils, directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing van ProRail: “ProRail en Network Rail hebben vergelijkbare uitdagingen op het gebied van de modernisering en transformatie van onze spoorwegnetten. De capaciteit moet worden verhoogd, terwijl de huidige spoorwegsystemen en bedrijfsmiddelen ouder worden en het aanbod arbeidskrachten schaars is.
"Zowel Network Rail als ProRail richten zich op digitalisering van het spoorwegsysteem. Dat is belangrijk voor een toekomstbestendig en betrouwbaar spoorwegnet met hoge capaciteit, waarbij verschillende spoorwegsystemen technisch met elkaar kunnen verbinden en communiceren. We zullen over en weer de gezamenlijke inspanningen voor het benodigde onderzoek en ontwikkeling ondersteunen. Goede internationale samenwerking is daarbij van groot belang, Nederland is eenvoudigweg te klein om deze steeds sneller gaande ontwikkelingen te kunnen dragen.”
Goede internationale samenwerking is van groot belang, Nederland is te klein om deze steeds ontwikkelingen alleen te dragen.
Noordzeeburen
Keith Allan van de British ambassade in Den Haag, vertelt: “Ik mocht de vertegenwoordigers van Network Rail en ProRail te ontvangen in de ambassadeursresidentie voor de ondertekening. Ik wens de teams veel succes met hun verdere technische uitwisseling en samenwerking. Nog een mooi voorbeeld van de kracht van de relatie tussen onze twee landen als Noordzeeburen.”
De ontwikkelingen die in de afgelopen vijf jaar door de beide bedrijven samen in gang zijn gezet, zoals FOAS, gaan door. Met het oog op de toekomst willen beide partijen vooruitgang boeken op het gebied van de digitale spoorweg, duurzaam bedrijfsmiddelenbeheer, monitoringsystemen van assets en de gevolgen van klimaatverandering op de stabiliteit van spoorbanen.
Innovatie
Bij ProRail kijken we altijd vooruit. Want we willen niet alleen vandaag mensen, steden en bedrijven met elkaar verbinden, maar ook morgen. Met slimme ideeën en innovatieve oplossingen werken we aan een spoor dat klaar is voor de toekomst.
Meer nieuws
-
ProRail en TU Delft zetten samenwerking voort
10 oktober 2022
-
ProRailer Julia Lo promoveert op de rol van treindienstleiders bij toekomstige wijzigingen
29 juni 2020
-
Onze rapportcijfers voor 2019 zijn binnen
3 maart 2020