Nieuwe dienstregeling 2024 gaat bijna in
Nieuws
Op zondag 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in. ProRail heeft hiervoor de beschikbare ruimte op het spoor verdeeld. Het goederenvervoer blijft groeien. Voor reizigers zien we een aantal veranderingen, ook met het aanbod van internationale treinen.
Reizigerstreinen
ProRail is verantwoordelijk voor het spoor en vervoerders rijden de treinen. Elk jaar verdeelt ProRail de beschikbare ruimte op het spoor onder vervoerders, gerechtigden en ProRail zelf (voor werkzaamheden). Dit is elke keer weer een flinke puzzel, want niet alles past op het spoor. In Nederland zijn er 46 vervoerders die treinen willen rijden.
NS gaat op verschillende trajecten de dienstregeling uitbreiden. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder Sprinters rijden.
Regionaal, internationaal en goederen
Daarnaast krijgen twee gebieden te maken met andere vervoerders, omdat daar het afgelopen jaar verschillende aanbestedingen zijn geweest voor een regionale concessie. Op de Valleilijn, tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, gaat Keolis rijden. Op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal kunnen reizigers vanaf 10 december in een trein van Arriva stappen.
Elk jaar zien we nieuwe vervoerders die internationale treinen willen rijden of vervoerders die extra bestemmingen willen aanbieden. Zo laat European Sleeper vanaf eind maart de nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn doorrijden naar Praag. Niet alle veranderingen zijn meteen zichtbaar. Zo heeft GoVolta tot doel om vanaf mei een dagelijkse trein naar Berlijn te bieden en vervolgens naar Parijs en Basel.
Drielandentrein
Daarnaast gaat Arriva in de loop van 2024 de zogenoemde ‘drielandentrein’ rijden tussen Aken, Maastricht en Luik. Dit gaat in nauwe samenwerking met NS en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Een belangrijke wijziging voor het internationale treinverkeer waar ProRail het afgelopen jaar hard aan heeft meegewerkt is de versnelling van de IC Berlijn. Vanaf 10 december kun je een half uur sneller van Amsterdam in Berlijn zijn.
In het afgelopen jaar is ook het goederenvervoer per spoor in Nederland weer toegenomen. Voor de komende jaren verwachten we een verdere stijging, vooral tussen Rotterdam en Duitsland.
Toegangsovereenkomsten
Voordat de nieuwe dienstregeling in gaat, hebben reizigersvervoerders en goederenvervoerders die gebruik willen maken van de hoofdspoorweginfrastructuur een toegangsovereenkomst met ProRail getekend. Ook zijn er partijen die capaciteit aanvragen voor het vervoeren van hun producten of reizigers, en hiervoor zelf een vervoerder aanwijzen. Zij sluiten daarvoor een capaciteitsovereenkomst met ProRail.
Capaciteitsverdeling
ProRail verdeelt als onafhankelijke partij de beschikbare ruimte op het spoor. Het is een grote puzzel om de beschikbare ruimte op het spoor en op de stations te verdelen. Daarbij moeten we ook rekening houden met werkzaamheden. Elk jaar dienen alle reizigers- en goederenvervoerders bij ons hun wensen in.
Meer nieuws
-
Tarieven voor gebruik spoor 2026-2029 bekendgemaakt
30 augustus 2024