Nieuwe dienstregeling: de belangrijkste veranderingen

Nieuws

10 december 2021

Na maanden van testen gaan het nu echt beginnen: vanaf maandag rijdt er doordeweeks elke tien minuten een intercity tussen Rotterdam, Leiden en Schiphol en tussen Schiphol, Utrecht en Arnhem. Het is onderdeel van de dienstregeling 2022, die aanstaande zondag 12 december in gaat. Maar dat is niet de enige nieuwigheid.

Puzzelen

Ieder jaar is het weer flink puzzelen om de ruimte op het Nederlandse spoor te verdelen. Voor deze dienstregeling heeft ProRail de beschikbare spoor- en opstelcapaciteit verdeeld over 34 reizigers- en goederenvervoerders.

De grootste veranderingen op een rij:

  • Schiphol-Arnhem en Rotterdam-Leiden-Schiphol: van vier naar zes intercity’s per uur

Afgelopen jaren heeft ProRail in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hard gewerkt om het spoor klaar te maken om tienminutentreinen te laten rijden tussen Rotterdam en Schiphol en tussen Schiphol en Arnhem. Met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan er op deze trajecten op doordeweekse dagen in beide richtingen zes intercity’s per uur rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht gaan twee extra sprinters per uur rijden.

  • Leiden-Utrecht: van twee naar vier treinen per uur

Ook een langgekoesterde wens: een treindienst met in de spits om het kwartier een rechtstreekse verbinding tussen Leiden en Utrecht Centraal. Tussen Utrecht en Woerden ontstaat er zo zelfs een verbinding om de tien minuten.

  • Extra intercity Zeeland

In Zeeland gaat een extra intercity rijden. In tegenstelling tot de huidige intercity’s op de Zeeuwselijn zal deze in Zeeland niet op alle tussenliggende stations stoppen, maar alleen op de hoofdstations. Deze nieuwe verbinding zorgt voor een tijdswinst van bijna 20 minuten richting de Randstad.

  • Leeuwarden-Meppel-Zwolle: Sprinter rijdt langer door naar Zwolle

Dankzij het nieuwe spoorviaduct in Herfte bij Zwolle kan een strakkere kwartiersdienst naar Emmen gereden worden. De sprinter tussen Leeuwarden en Meppel wordt tot en met de avondspits doorgetrokken tot Zwolle.

  • Amsterdam-Hoorn: Sprinters gelijkmatiger over het uur

In Noord-Holland is de sprinter tussen Amsterdam en Hoorn een kwartier opgeschoven. Dit zorgt voor een verbetering van de aansluitingen in Hoorn, meer snelle verbindingen en een betere verdeling van de treinen over het uur voor de reiziger.

  • Nachttreinen naar Praag en Zurich

In 2022 gaat European Sleeper, een nieuwe vervoerder, een nachttrein rijden van Brussel Zuid in België via Roosendaal, Rotterdam en Amsterdam naar Praag. Vanaf december rijdt ook NS Internationaal een extra nieuwe nachttrein: van Amsterdam naar Zürich.

  • IC Brussel: alle treinen nu vanaf Amsterdam CS

De IC Brussel rijdt net zoals in 2021 zestien keer per dag van en naar Brussel. Werd afgelopen jaren vier keer per dag vanaf Den Haag HS gereden, in de nieuwe dienstregeling rijden alle ritten via de HSL en hebben daarmee als begin- en eindpunt Amsterdam CS.

De rol van ProRail

ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld.

ProRail verzorgt ook de verkeersleiding van het totale Nederlandse treinverkeer en vernieuwt en verbetert de spoorweginfrastructuur. Vervoerders plannen treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken. De nieuwe dienstregeling start de tweede zondag in december.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers