Minder intercity’s en meer goederen- en internationale treinen
Nieuws
Op zondag 11 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Daarvoor verdeelde ProRail de beschikbare ruimte op ons spoor onder alle spoorvervoerders. Een gróte puzzel. Met dit jaar wat opvallende stukjes: er rijden helaas minder treinen door personeelstekorten, het aantal internationale treinen stijgt en het goederenvervoer per spoor groeit.
Waarom een nieuwe dienstregeling?
ProRail is verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. In Nederland hebben we te maken met ruim 40 vervoerders die treinen willen rijden. Zij vervoeren reizigers of goederen. Daarnaast zijn er zogeheten infravervoerders. Zij vervoeren bouwmaterialen naar locaties waar aan het spoor gewerkt wordt en voeren controles aan het spoor uit met meettreinen. Tot slot zijn er partijen die capaciteit aanvragen voor het vervoeren van hun producten of reizigers, en hiervoor zelf een vervoerder aanwijzen.
Benieuwd naar onze klanten? Een overzicht vind je hier.
Bijzonderheden in de dienstregeling
Voor reizigers valt op dat er minder treinen rijden door personeelstekorten. In de nieuwe dienstregeling zie je dat er minder intercity’s rijden, de avonddienstregeling twee uur vroeger start en er in het weekend minder Intercity’s en Sprinters rijden. Er komen wel nieuwe nachttreinen tussen Maastricht en Schiphol (vanaf 16 december) en Groningen en Schiphol (later in januari 2023).
In het afgelopen jaar is het goederenvervoer per spoor in Nederland toegenomen. Ook verwelkomen we twee nieuwe goederenvervoerders. We zien dat bedrijven nadrukkelijker zoeken naar duurzaam vervoer. Voor de komende jaren verwachten we een verdere stijging, vooral tussen Rotterdam en Duitsland.
Daarnaast groeit ook het internationale treinverkeer. Zo gaat de nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn-Praag in 2023 rijden. En internationale treindiensten worden uitgebreid, naar bestemmingen als Praag, Zurich en Parijs.
Check je reis
Ben je benieuwd of de nieuwe dienstregeling gevolgen heeft voor jouw reis? De informatie is inmiddels verwerkt in de reisplanners van vervoerders.
Meerjarige toegangsovereenkomst
Afspraken over de capaciteitsverdeling van het spoor worden vastgelegd in een toegangsovereenkomst tussen ProRail en de vervoerders. Normaalgesproken heeft deze overeenkomst een looptijd van een jaar. Maar met de zes infravervoerders sloot ProRail voor het eerst een meerjarige toegangsovereenkomst af. En dat is mooi nieuws! Want we hebben hen hard nodig. Deze vervoerders spelen een cruciale rol in het onderhouden en vernieuwen van het spoor. En bouwen moeten we! Het goederenvervoer groeit en de prognoses laten zien dat ook het reizigersvervoer op de langere termijn hard gaat groeien.
Lees hier meer over de toegangsovereenkomst.
Meer nieuws
-
Eerste testdagen nieuwe tienminutentreinen soepel verlopen
22 oktober 2021
-
Nieuwe tienminutentreinen gaan al rijden op woensdagen
2 september 2021
-
Liften op station Nijmegen Heyendaal langer buiten gebruik
17 december 2024