Eerste testdagen nieuwe tienminutentreinen soepel verlopen
Nieuws
De eerste testdagen met de nieuwe tienminutentreinen zijn soepel verlopen. Sinds september kunnen reizigers op woensdagen elke tien minuten een Intercity nemen tussen Rotterdam en Schiphol en tussen Nijmegen en Schiphol. Daarnaast wordt ook de eerste tienminuten-Sprinter getest tussen Dordrecht en Rotterdam. Zoals gepland, hadden reizigers deze dagen vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten.
Vinger aan de pols
Een team van ProRail en NS monitort de test nauwlettend. Tijdens de testdagen hebben we de mogelijkheid om de dienstregeling van de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden te testen en eventueel kinderziektes eruit te halen. Zo willen we ervoor zorgen dat de tienminutentreinen bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december meteen goed van start kunnen. De tienminutentreinen worden tussen 8 september en 8 december getest op woensdagen tussen 07.00 en 19.00 uur.
Verstoring
Direct op de eerste testdag was er een verstoring tussen Arnhem en Utrecht. “Het klinkt misschien vreemd, maar voor het testen is het juist goed als er een verstoring is op het spoor”, zegt projectmanager Hesther Platenkamp van NS. “De stop stadion Veenendaal-De Klomp verviel, in het scenario dat we minder Intercity’s kunnen rijden op dat traject, zo ondervonden we op die testdag. Dat hebben we meteen in de scenario’s aangepast, zodat reizigers wel gewoon dit station kunnen bereiken.”
Ondanks verstoringen viel nog geen drie procent van de treinen uit, wat vergelijkbaar is met het gemiddelde op andere dagen. Het percentage treinen dat op tijd aankwam met een marge van drie minuten was 93 procent, iets hoger dan verwacht.
Het klinkt misschien vreemd, maar voor het testen is het juist goed als er een verstoring is op het spoor.
Reisinformatie
Tijdens de eerste testdagen hebben we gemerkt dat reizigers moeten wennen aan gewijzigde vertrektijden en vertrekperrons. Ook al liggen de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp op het traject van de tienminutentrein, er stopt niet iedere tien minuten een trein. Toch zijn de vertrektijden van de Intercity’s daar wel gewijzigd. En op station Dordrecht is het niet mogelijk elke tienminuten-Sprinter continu vanaf hetzelfde perron te laten vertrekken. Sommige reizigers liepen automatisch naar hun oude vertrekperron, waardoor ze een eerdere Sprinter soms misten.
Om deze problemen te ondervangen hebben we de reisinformatie over de testdagen uitgebreid. Op maandagen staat er al een melding in de reisplanner over de testdagen, er wordt meer omgeroepen op stations en we wijzen reizigers op de testdagen en mogelijk gewijzigde vertrektijden of perrons via de borden op stations.
We kunnen voorzichtig concluderen dat de dienstregeling goed in elkaar zit en voldoende robuust is.
Infrastructuur
Om de tienminutentreinen mogelijk te maken, heeft ProRail de afgelopen jaren in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de infrastructuur aangepast. Zo zijn er extra inhaalsporen aangelegd, diverse sporen verdubbeld en bij sommige stations extra perrons aangelegd. “Deze aanpassingen waren nodig om ruimte te bieden voor een dienstregeling met meer treinen”, zegt ProRail-projectleider Dick Tersteeg. “Uit de eerste zeven testdagen kunnen we voorzichtig concluderen dat de dienstregeling goed in elkaar zit en voldoende robuust is.”
Doordat er meer treinen rijden, zijn overwegen langer dicht. Daarom monitort ProRail hoe lang alle spoorbomen gesloten zijn en houden we op enkele overwegen met extra surveillance en cameratoezicht in de gaten. We zien dat weggebruikers zich in het algemeen netjes gedragen en wachten tot het rode licht gedoofd is voordat ze oversteken.
Tienminutentreinen
NS en ProRail testen sinds 8 september iedere woensdag de nieuwe tienminutentreinen. Deze testen zijn een essentiële voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers élke werkdag iedere tien minuten met de Intercity of Sprinter kunnen reizen.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Minder intercity’s en meer goederen- en internationale treinen
8 december 2022
-
Nieuwe tienminutentreinen gaan al rijden op woensdagen
2 september 2021
-
Liften op station Nijmegen Heyendaal langer buiten gebruik
17 december 2024