Nog meer tempo in aanpak onbeveiligde overwegen
Nieuws
Samen met het Rijk gaan gemeenten en provincies meer tempo maken in de aanpak van overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen of bellen. Deze gezamenlijke ambitie spraken zij maandag uit op een landelijke bijeenkomst rondom onbeveiligde overwegen in Zwolle. ProRail is blij met deze ambitie.
Provincie Overijssel wil van alle onbeveiligde overwegen af zijn
De provincie Overijssel, waar 17% van de onbeveiligde overwegen zich bevindt, heeft tijdens de bijeenkomst aangekondigd zo snel mogelijk van alle onbeveiligde overwegen in de provincie af te willen zijn en hier ook financieel aan bij te dragen. Staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte eind 2018 bekend dat zij wil dat al deze overwegen in Nederland uiterlijk in 2023 zijn aangepakt of opgeheven.
ProRail is al lang bezig met de strijd tegen de onbeveiligde overweg. President-directeur Pier Eringa van ProRail: “De onbeveilgde overweg is niet meer van deze tijd. Het overgrote deel van de onbeveiligde overwegen bevindt zich in het noord-oosten van Nederland. Deze overwegen liggen op baanvakken waar voorheen minder frequent met treinen werd gereden en waar relatief weinig wegverkeer was. Dit is tegenwoordig niet meer zo. Treinen rijden vaker, op hogere snelheid, en zijn stiller geworden".
"Ook het verkeer op de weg is toegenomen. Omdat er ook nog maar zo weinig onbeveiligde overwegen in Nederland te vinden zijn, is niet iedere verkeersdeelnemer hiermee bekend. Dat maakt deze soort overweg bij uitstek levensgevaarlijk. Op de snelweg zijn dit soort gevaarlijke kruispunten allang uit den boze. Daar zijn enkel nog ongelijkvloerse kruisingen. Op het spoor lopen we achter. Daarom willen we zo snel mogelijk van die laatste onbeveiligde overwegen af".
Bestuurlijke processen zorgen voor vertraging
Maandag 17 juni vond een landelijke bijeenkomst plaats over onbeveiligde overwegen. Het doel hiervan was het maken van snelheid in de aanpak van de nog 128 openbaar toegankelijke onbeveiligde overwegen die er op dit moment nog zijn.
Bestuurlijke processen zorgen er nu soms nog voor dat de aanpak of het opheffen van onbeveiligde overwegen onnodig lang duurt. Tijdens de bijeenkomst is kennis gedeeld over het succesvol betrekken van belanghebbenden, zoals recreanten, in het proces en het wegnemen van juridische obstakels.
Directeur Overwegen en een landelijk bemiddelaar
Kort geleden is door ProRail Anne Zwiers als directeur Overwegen aangesteld. Zwiers zal namens ProRail de aanpak van de onbeveiligde overwegen coördineren en er zorg voor dragen dat de processen zo snel mogelijk zullen verlopen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiervoor landelijk bemiddelaar Letty Demmers aangesteld.
Meer nieuws
-
Afsluiting overweg Maartensdijkseweg in Hilversum
11 maart 2022
-
Overweg Jonkheerpad in Oisterwijk opgeheven
20 december 2021
-
Tweede overweg in Santpoort-Zuid gesloten
7 april 2021