Non-stop sneeuwschuivers op stations
Nieuws
Zeker nu de treindienst weer mondjesmaat wordt opgestart, is het belangrijk dat alle stations sneeuw- en gladvrij zijn. Daarvoor is firma Krinkels de afgelopen dagen druk bezig geweest: zij hebben het hele land rondgereden om sneeuw te schuiven op perrons.
Geen enkel vermijdbaar ongeval
Erik Diks, manager Operatie Stations bij ProRail, vertelt: “Samen met NS en de uitvoerende partij Krinkels is afgesproken om alles te doen wat mogelijk is om onze doelstelling van nul vermijdbare ongevallen per jaar te realiseren. Dat is een bewust hoge ambitie, maar dat is vorig jaar gelukt en zorgt voor maximale focus en scherpte bij alle betrokken partijen. Ook dit jaar zijn er nog geen ongevallen geweest. Hier moet je vooral denken aan glij- en valpartijen op perrons en trappen.”
Auto van de weg geraakt
Zoals bij veel partijen werd de voorbereiding deels geraakt door de enorme hoeveelheid sneeuw die viel. “Samen hebben we intern vooruitgekeken wat er op ons afkwam”, vertelt Erik. “We waren goed voorbereid, de troepen stonden klaar. Maar dan valt er zo veel sneeuw, dat wegen echt onbegaanbaar worden. Dat zorgde voor vertraging bij onze rijdende ploegen, die elk station langs gingen. Ook is er één auto van Krinkels van de weg geraakt door de gladheid. Toch hebben we vanaf dag één de regie gehouden op bijna alle stations. De veiligheid van reizigers staat voorop en die hebben we op stations kunnen waarborgen.”
Rondjes langs stations
Toch was zondag een chaotische dag. “Je moet vierhonderd stations sneeuwvrij houden met een paar honderd man, dus je kan niet elk station spic en span maken. We hebben een bepaalde tijdspanne voor elk station, waar we meer tijd nemen voor grotere stations. De belangrijkste delen maak je sneeuw- en gladvrij, maar daarna moet je weer verder. Op smallere perrons zit je dan wel met een probleem, want waar laat je de sneeuw dan? Je kan niet al de sneeuw in het spoor schuiven. We maken daarom conform gemaakte afspreken dan de eerste meters vrij, zodat mensen goed kunnen in- en uitstappen.”
De veiligheid van reizigers staat voorop en die hebben we op stations kunnen waarborgen.
Rondjes rijden
De wagens van Krinkels blijven daarom non-stop rondjes rijden. “We blijven terugkomen om alle stations gladvrij te houden. Op zes, zeven stations hadden we niet voldoende tijd om het station genoeg sneeuwvrij te maken, door de vertraging die werd opgelopen op de weg. Inmiddels zijn alle stations glad- en sneeuwvrij genoeg om veilig in- en uitstappen en een goede doorloop voor de reiziger te garanderen. Dat vergt natuurlijk een boel inspanning en capaciteit. Verder hebben we sinds 1 januari een OIVD, die 24 uur per dag de operationele regie voert en kijkt hoe de situatie op stations is en samen met NS daar waar nodig schakelt.”
Goed lopende samenwerking
Nu de sneeuw en wind is gaan liggen, kan Erik langzaam een eindoordeel vellen. “Natuurlijk zijn er aandachtspunten, maar die pakken we meteen aan. Het belangrijkste is dat we met alle betrokkenen echt als een team werken. Het is een keten die goed in elkaar zit.”, aldus Erik, die weet dat Krinkels, de aannemer die de werkzaamheden uitvoert, ook de komende dagen nog hard aan de bak moet.
“De mannen en vrouwen van Krinkels hebben onder barre omstandigheden, een harde wind met vorst en aanhoudende sneeuw en onveilige wegen echt een topprestatie geleverd op de stations. Die genoemd en geprezen mag worden”, sluit Erik trots af. “De komende dagen blijft het dik onder nul, dus de gladheid zullen we moeten blijven bestrijden. Daar gaan we dan ook gezamenlijk voor zorgen.”
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
2021: een terugblik
30 december 2021
-
Eerste keuzes voor toekomst spoorlijn Leiden – Dordrecht gemaakt
18 december 2024
-
Planuitwerking voor nieuw station Rotterdam Stadionpark van start
29 november 2024