11 februari 2021 : Liveblog | Winters weer
20:10 uur | 11-02-2021
Einde liveblog - Nu opstelterreinen weer bereikbaar zijn en we een stuk meer treinen kunnen laten rijden sluiten we ons liveblog. ProRail blijft samen met de spooraannemers, reizigersvervoerders en goederenvervoerders het weer nauwlettend in de gaten houden en we nemen waar nodig maatregelen.
Wij zullen jullie vanaf nu weer via de gebruikelijke nieuwsberichten op deze website op de hoogte houden. Ook plaatsen we eventuele updates via ons Twitteraccount @ProRail.
Dank voor het volgen!
19:50 uur | 11-02-2021
Meer treinen - NS en ProRail willen een betrouwbare en voorspelbare dienstregeling voor de reiziger. Vrijdag voegen we weer nieuwe treinen toe. Daarmee rijden vrijdag op alle trajecten Sprinters en een aantal Intercity's. Ook de internationale treinen rijden weer.
In tegenstelling tot afgelopen dagen gaan Intercity's meer kilometers rijden en hun oorspronkelijke route afleggen. Daardoor is er meer plaats voor mensen die noodzakelijke reizen maken. Doordat er minder treinen rijden dan reizigers van ons gewend zijn, kan het soms te druk zijn in de trein. We herhalen de oproep van de overheid: reis vanwege het coronavirus alleen als het noodzakelijk is.
We werken continu door om het spoor sneeuw- en ijsvrij te maken en te houden. Inmiddels zijn veel opstelterreinen weer bereikbaar, en kunnen treinen van en naar de onderhoudsbedrijven voor controles, herstellingen en onderhoud. Zo komen er steeds meer treinstellen beschikbaar voor reizigers.
19:30 uur | 11-02-2021
Regionale vervoerders - QBuzz reed afgelopen dagen een aangepaste dienstregeling, maar rijdt morgen weer volledig. Regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Keolis reden vandaag ondanks de omstandigheden grotendeels hun treindienst. Ook voor morgen gaan ze daar vanuit.
18:50 uur | 11-02-2021
Goederenvervoer - Hoewel in de rest van Nederland de situatie op het spoor langzaam beter wordt, is dat in de Rotterdamse haven helaas nog niet het geval. Zeker op emplacement Kijfhoek hebben we te maken met veel (opnieuw) vastgevroren wissels. Op dit moment zijn meerdere storingsploegen van diverse aannemers aan het werk, zodat het emplacement weer stukje bij beetje in gebruik genomen kan worden. Ook op andere plaatsen in de Rotterdamse haven hebben we te maken met veel wisselstoringen, zodat emplacementen en bedrijven niet of zeer lastig te bereiken zijn.
Op andere plaatsen in het land is goederenvervoer weer mondjesmaat mogelijk. Zo zijn Amersfoort, Delfzijl, Moerdijk en Lage Zwaluwe weer bereikbaar. In de Amsterdamse haven zijn de Westhaven bereikbaar en zijn in de Aziëhaven OBA en Rietlanden bereikbaar.
Het spoorgoederenvervoer is een essentiële schakel in onder andere de bevoorrading van winkels en fabrieken in Nederland en Europa. Op dit moment kunnen lang niet alle treinen hun eindbestemming bereiken en dat betreuren we ten zeerste. We zetten alles op alles om de sporen sneeuw- en ijsvrij te maken, zodat de treindienst weer op reguliere wijze doorgang kan vinden.
18:10 uur | 11-02-2021
Winterweer - Het strenge winterweer blijft invloed houden op het spoor en de dienstregeling. Treinen en spoor zijn gevoelig voor winterse invloeden. De komende dagen hebben we te maken met strenge vorst in de nacht waardoor er problemen kunnen ontstaan, bijvoorbeeld door rijpvorming aan de bovenleidingen. We adviseren reizigers kort voor vertrek hun reis te plannen, en rekening te houden met extra overstappen en langere reistijd.
17:45 uur | 11-02-2021
Goederenemplacement Kijfhoek in Zwijndrecht heeft de extreme winternacht van woensdag 10 op donderdag 11 februari slecht doorstaan. Een groot deel van de wissels op het emplacement is met een temperatuur tussen de -10 en -15 graden Celsius vastgevroren. Lees erover in onderstaand nieuwsbericht.
17:05 uur | 11-02-2021
Wissels - ProRail weet precies welke wissels het belangrijkst zijn om zo veel mogelijk treinen te kunnen laten rijden onder deze omstandigheden. Een deel daarvan ligt op cruciale knooppunten in Nederland. Zoals onder veel meer bij Amsterdam, Gouda, Zwolle, Eindhoven en Venlo.
Net zo belangrijk zijn de wissels die toegang bieden tot die eerdergenoemde opstelterreinen. ProRail heeft er alles aan gedaan om deze wissels zo snel mogelijk weer bruikbaar te maken. Maar door de cocktail aan omstandigheden - hevige sneeuwval in combinatie met harde wind en nachtelijke temperaturen tussen -10 en -15 graden Celsius - heeft dit te lang geduurd voor het onderhoudsschema van NS.
NS heeft duizenden treinen. Die treinen worden dagelijks op opstelterreinen - zeg maar parkeerplaatsen voor het spoor - door het hele land neergezet. Die treinen hebben voortdurend onderhoud nodig. Dagelijks wekelijks en maandelijks.
Inmiddels zijn veel opstelterreinen weer bereikbaar, en kunnen treinen van en naar de onderhoudsbedrijven voor controles, herstellingen en onderhoud. Zo komen er steeds meer treinstellen beschikbaar voor onze reizigers.
12:35 uur | 11-02-2021
We werken nog steeds dag en nacht aan het spoor om steeds meer treinen te laten rijden. En dat levert dan hele mooie foto's op.
09:05 uur | 11-02-2021
Goederenvervoer - Zowel in de Amsterdamse als Rotterdamse haven houdt het treinverkeer veel last van verstoringen. Hoewel de hoofdbaan vaak sneeuwvrij is, zijn veel wissels op emplacementen defect of verstoord waardoor ze slecht bereikbaar zijn. Er zijn diverse storingsploegen aanwezig om de sporen weer sneeuwvrij te maken. De grootste zorg is momenteel emplacement Kijfhoek, daar is momenteel alleen doorgaand treinverkeer is mogelijk.
08:00 uur | 11-02-2021
Vanmorgen zijn reizigerstreinen gaan rijden volgens plan. Kijk in een reisplanner om te weten wat dat voor jouw reis betekent. De stevige kou van vannacht blijkt wel hinderlijk voor het verder beschikbaar maken van spoor voor goederenvervoer. Wissels vriezen opnieuw vast. Vandaag kijken hoe we hier weer verder in kunnen komen.
20:20 uur | 10-02-2021
Ons liveblog sluit tot morgenochtend 08:00 uur. Tot die tijd plaatsen we eventuele updates via ons Twitteraccount @ProRail.
20:00 uur | 10-02-2021
Regiovervoerders - Treinreizigers in Limburg hadden het zwaar vanmiddag, toen een fiks aantal wisselstoringen het treinverkeer stillegde. Die storingen zijn inmiddels opgelost en treinen rijden weer. Voor morgen verwachten Keolis, Arriva, Qbuzz en Connexxion weer relatief goede diensten te kunnen draaien. Belangrijke factor is de komende nacht: door temperaturen van -10 tot -15 graden Celsius in combinatie met vochtige lucht kan er een ijslaagje op de bovenleiding komen. Deze zogenoemde rijp kan morgenochtend leiden tot uitval van treinen. Om dat te voorkomen rijden treinen ook vannacht door en staan storingsploegen klaar om ook dan wisselstoringen zo snel mogelijk te verhelpen.
NS - Wisselstoringen en sneeuwduinen leidden vandaag nog tot flink wat problemen op het spoor. ProRail, spooraannemers en NS werkten hard door om de storingen zo snel mogelijk op te lossen. NS kampt ondertussen met een fikse achterstand in onderhoud van treinen. Die moeten intensief worden onderhouden om veilig en betrouwbaar passagiers te kunnen vervoeren. Maar de treinen konden dagenlang niet van de opstelterreinen (parkeerplaatsen) naar de onderhoudswerkplaatsen toe door de hevige sneeuwval in combinatie met harde wind.
Ondanks die tegenvaller willen NS en ProRail ook donderdag een dienstregeling rijden met Sprinters en een aantal Intercity’s. Ons doel blijft om zoveel mogelijk treinen te rijden om reizigers zo snel en zo betrouwbaar mogelijk op hun bestemming te brengen. Hoewel we deze dienstregeling nu zo plannen, moeten reizigers nog steeds rekening houden met uitval van treinen als gevolg van storingen. We realiseren ons dat dat vervelend is en overlast voor reizigers veroorzaakt. Juist daarom werken we zo hard aan het oplossen van de problemen.
Goederenvervoerders - Ook het spoorgoederenvervoer komt langzaam weer op gang na keihard werken van spooraannemer, Incidentenbestrijding van ProRail, brandweer en machinisten van de vervoerders. Vandaag reden enkele tientallen goederentreinen. Spooraannemer VolkerRail is in de Rotterdamse haven druk bezig geweest het spoor sneeuwvrij te maken. Dat is een flinke klus, want op het haventerrein liggen in totaal ongeveer duizend wissels en talloze sporen. Het sneeuwruimen zal hier nog wel even doorgaan.
Ook morgen wordt hier hard aan gewerkt. De verwachting is dat er morgen weer enkele tientallen goederentreinen kunnen rijden. Het sneeuwruimen is op dit moment in volle gang op onder andere de spooremplacementen Botlek, Pernis, RSC Terminal Waalhaven en Kijfhoek. Ook op de Moerdijk zijn op dit moment nog sneeuwploegen actief.
19:10 uur | 10-02-2021
6.000 wissels - De problemen met het extreme weer houden nu al een paar dagen aan. ProRail en de spooraannemers werken continu door om zoveel mogelijk storingen te voorkomen. We zijn op verschillende plekken nog steeds bezig met het sneeuw- en ijsvrij maken van de wissels, waar we er in Nederland ruim 6.000 van hebben.
De eerste dagen, toen het nog sneeuwde, concentreerden we ons op de wissels die bedoeld waren om de sprinters en goederentreinen te laten rijden. Door de fikse wind en de droge sneeuw zaten deze meestal kort na het schoonmaken weer vol sneeuw. In de loop van de dagen lukten het ons om steeds meer wissels schoon te krijgen, waardoor er steeds meer sprinters en goederentreinen, maar ook intercity’s konden gaan rijden.
Ook morgen staan er door het hele land monteurs klaar om storingen zo snel mogelijk te verhelpen en reizigers een betrouwbare dienstregeling te bieden.
18:00 uur | 10-02-2021
Smeltwater - Ook vannacht moeten we weer rekening houden met strenge vorst. Volgens weerbureau Infoplaza koelt het af tot temperaturen van tussen de -10 en de -15 graden. Bij deze temperaturen kan ijs op het spoor voor problemen blijven zorgen voor reizigers en voor het goederenvervoer.
Overdag zorgen de zon en de wat hogere temperaturen ervoor dat de sneeuw op veel plaatsen smelt. Dit smeltwater bevriest vervolgens weer in de nacht. Ondanks de wisselverwarming kunnen er ijsblokken ontstaan tussen de wisseltongen, waardoor de wissels niet bediend kunnen worden.
Dat ijs is een stuk lastiger weg te krijgen dan droge sneeuw. In plaats van het weg te blazen met een bladblazer, moet je het wegsmelten met een gasbrander, en dat duurt langer. We doen er alles aan om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen.
17:40 uur | 10-02-2021
NS rijdt donderdag Sprinters en meer Intercity’s - NS en ProRail willen ook donderdag een dienstregeling rijden met Sprinters en een aantal Intercity’s. Ons doel blijft om zoveel mogelijk treinen te rijden om reizigers zo snel en zo betrouwbaar mogelijk op hun bestemming te brengen. Hoewel we deze dienstregeling nu zo plannen, moeten reizigers nog steeds rekening houden met uitval van treinen als gevolg van storingen. We realiseren ons dat dat vervelend is.
Het strenge winterweer blijft de komende dagen nog invloed houden op spoor en dienstregeling. Treinen en spoor zijn gevoelig voor winterse temperaturen. Vrieskou en vocht zorgen voor ijsafzetting aan bovenleidingen. Daarnaast konden treinen door de wisselstoringen van de afgelopen dagen de opstelterreinen niet verlaten waardoor treinen niet op de juiste plek konden worden gebracht voor onderhoudswerkzaamheden. Treinen hebben intensief onderhoud nodig om storingen en strandingen te voorkomen. Daardoor zijn veel minder treinen beschikbaar voor de dienstregeling. ProRail en NS werken met man en macht aan het voorkomen en verhelpen van storingen aan spoor en treinen.
In de loop van de avond is de NS-reisplanner bijgewerkt. We adviseren reizigers kort voor vertrek hun reis te plannen, en rekening te houden met extra overstappen en langere reistijd. Daarnaast kunnen treinen voller zijn dan reizigers in deze tijd gewend zijn. We adviseren reizigers nadrukkelijk alleen op reis te gaan als de reis noodzakelijk is.
16:55 uur | 10-02-2021
Het winterweer bezorgt ons flink wat werkzaamheden, maar tegelijkertijd is het een prachtig plaatje. En zeker als er treinen rijden! We werken met alle vervoerders dag en nacht door om steeds meer treinverkeer mogelijk te maken. Deze mooie beelden wilden we je niet onthouden.
14:05 uur | 10-02-2021
Firma Krinkels rijdt door heel Nederland om stations sneeuwvrij te maken. Lees alles over sneeuw schuiven op perrons in onderstaand nieuwsbericht.
13:45 uur | 10-02-2021
Goederenvervoer - Onze spooraannemer VolkerRail is in de Rotterdamse haven aan het werk om de wissels sneeuwvrij te maken. Dat is een flinke klus, want op het haventerrein liggen er in totaal ongeveer duizend. Om zo snel mogelijk bij de juiste wissels te zijn heeft VolkerRail vierentwintig uur per dag in totaal negen sneeuwploegen op strategische plekken op de havensporen staan. Daar blazen ze met bladblazers de sneeuw tussen de wisseltongen vandaan, zodat deze weer gebruikt kunnen worden voor de treindienst. Ze krijgen hierbij hulp van de treindienstleiders van ProRail. Deze testen de wissels door te kijken of ze goed open en dicht gaan. Als er een wissel vastzit, krijgt VolkerRail een signaal, waarna een storingsploeg ter plaatse gaat.
Projectmanager Bob van der Waal van VolkerRail heeft voor deze operatie afgelopen zondag in de vroege ochtend een speciale sneeuwcoördinator aangesteld. Door de veranderende weersomstandigheden is het werk een race tegen de klok. Op zondag en maandag kwam er steeds weer nieuwe sneeuw bij. “Wissels die we op zondag sneeuwvrij hebben gemaakt, moesten we op maandag opnieuw doen,” zegt Bob. De dooi brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. De gesmolten sneeuw wordt in de nacht ijs en dat is een stuk lastiger weg te krijgen. In plaats van het weg te blazen met een bladblazer, moet je het wegsmelten met een gasbrander, en dat duurt langer, legt Bob uit.
Wissels die we op zondag sneeuwvrij hebben gemaakt, moesten we op maandag opnieuw doen.
Dankzij het werk van Bob en VolkerRail zijn op dit moment de volgende gebieden en terminals in de Rotterdamse haven zijn goed bereikbaar: Hoofdbaan Havenspoorlijn, APMT, EMO, LWR., RWG, Maasvlakte oost, Europoort, CTT en RSC.
De volgende gebieden en terminals in de Rotterdamse haven zijn gedeeltelijk bereikbaar: ECT Delta, Buitencontour Maasvlakte 2, Botlek (2 ploegen nu aanwezig), Pernis (diverse sneeuwophopingen), Waalhaven Zuid, emplacement Kijfhoek is bereikbaar, heuvelen is nog niet mogelijk
De volgende gebieden en terminals in de Rotterdamse haven zijn (nog) niet bereikbaar: Euromaxx, Theemsweg, waaronder Lyondell (wisselstoring, ploeg aanwezig), Vopak
In Amsterdam zijn de Houtrakpolder en de Westhaven inmiddels ook bereikbaar. In Moerdijk is een sneeuwploeg aanwezig om ook daar de sporen weer sneeuwvrij te maken.
12:15 uur | 10-02-2021
Oproep: let ook extra goed op bij overwegen - Sneeuw en ijs zorgen voor problemen op de weg. Wegbeheerders zetten strooiwagens in om die gladheid te bestrijden en nemen ook overwegen daarin mee. Toch kan het glad blijven en tot gevaarlijke situaties leiden: bij ProRail zijn inmiddels meerdere meldingen van bijna aanrijdingen en zowel gisteren als vandaag vonden zelfs botsingen op overwegen plaats. Daarom deze waarschuwing: als je op een overweg in de problemen komt, blijf dan niet in je voortuig zitten, maar stap uit, verlaat de overweg en bel direct 112.
10:45 uur | 10-02-2021
Hoe zit het met sneeuw, spoor en treinen? Johan Knuivers van ProRail Incidentenbestrijding neemt je in deze video mee het spoor in en laat zien wat er gebeurt bij extreme sneeuwval, harde wind en lage temperaturen.
10:00 uur | 10-02-2021
Goederenvervoer - Alle hoofdroutes zijn sneeuwvrij. In de Rotterdamse haven zijn de emplacementen Pernis, Botlek en ook het Theemswegtracé en het RSC Waalhaven als gevolg van wisselstoringen nog niet bereikbaar. Daar wordt nog hard aan gewerkt. Emplacement Kijfhoek is beperkt bereikbaar, ook de rangeerheuvel is nog niet in gebruik. Op de Maasvlakte worden de laatste blusvoorzieningen sneeuwvrij gemaakt.
08:50 uur | 10-02-2021
Hoe we sneeuwduinen te lijf gaan? Klik op onderstaand Twitter-bericht en kijk.
08:10 uur | 10-02-2021
Vannacht is er hard gewerkt op en rond het spoor. De omstandigheden zijn nog steeds lastig. De NS heeft een aangepaste treindienst opgestart met voornamelijk Sprinters en op enkele trajecten ook Intercity's. Tussen Wormerveer en Uitgeest hebben we last van sneeuwduinen. De treindienst op dat traject is aangepast. Regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Keolis verwachten, net als gisteren, grotendeels een hun normale treindienst te rijden. Raadpleeg nog steeds eerst een reisplanner voor vertrek.
20:00 uur | 09-02-2021
Ons liveblog sluit tot morgenochtend 08:00 uur. Tot die tijd plaatsen we eventuele updates via ons Twitteraccount @ProRail.
19:50 uur | 09-02-2021
Blik op morgen - Regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Keolis reden vandaag ondanks de omstandigheden grotendeels hun treindienst. Ook voor morgen gaan ze daar vanuit. NS rijdt woensdag voornamelijk sprinters en op enkele trajecten ook intercity’s.
ProRail en NS houden nauwlettend de weersverwachting in de gaten en werken continu door om zoveel mogelijk storingen te voorkomen. Ook morgen staan monteurs en hulplocomotieven klaar om storingen zo snel mogelijk te verhelpen en reizigers een betrouwbare dienstregeling te bieden. In de loop van de avond zal de NS-reisplanner bijgewerkt zijn.
Opstelterreinen en onderhoudsbedrijven zijn ook moeilijk bereikbaar door wisselstoringen en daarom kan een deel van de treinen niet worden ingezet voor de dienstregeling.
Check voor je vertrekt de reisplanner voor de laatste updates.
19:25 uur | 09-02-2021
Nog veel werk - Onze monteurs zijn hard aan het werk om wissels en spoor door het hele land sneeuwvrij te krijgen. Nu de sneeuwval gestopt is en er niet alleen maar sneeuw bijkomt, gaat dat makkelijker, maar er is nog veel werk te doen.
Hoe staan we ervoor? - Vandaag maakte de sneeuw plaats voor zon, maar de strenge vorst houdt aan. Reizigers moeten de komende dagen nog rekening houden met overlast op het spoor. Vrieskou en vocht zorgen voor ijsafzetting aan de bovenleidingen. Hierdoor maakt de stroomafnemer van de trein moeilijker contact met de bovenleiding en kan deze stilvallen. ProRail en vervoerders laten waar dat kan in de nacht schraaptreinen rijden om de bovenleidingen zoveel mogelijk ijsvrij te houden.
Goederentreinen - Vanaf de goederenemplacementen kunnen mondjesmaat meer treinen vertrekken, nadat monteurs van onze spooraannemers, geholpen door incidentenbestrijders van ProRail en medewerkers van de goederenvervoerders zelf steeds meer stukken spoor sneeuwvrij hebben gemaakt. Op de goederenemplacementen liggen talloze sporen en wissels en ook hier zal het sneeuwruimen nog even doorgaan.
17:00 uur | 09-02-2021
Ongeval - In Grubbenvorst heeft eerder vanmiddag op de overweg Sint Jansweg een aanrijding plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een trein. Daarbij is niemand gewond geraakt. Onze collega's gaan samen met de aannemer ter plaatse om het spoor weer vrij te maken.
Voordat we starten met het bergen van de vrachtwagen en het vrijmaken van het spoor, wordt er onderzoek gedaan naar de toedracht van deze botsing. Het duurt nog wel even voordat de treinen hier weer rijden. Check voor vertrek een reisplanner.
16:50 uur | 09-02-2021
Nieuwsbericht spoorgoederenvervoer - De Rotterdamse haven kampt met enorme overlast van de extreme weeromstandigheden van het afgelopen weekend. Zeer mondjesmaat rijden er weer goederentreinen, maar het oplossen van de problemen is een monsterklus. Lees erover in het nieuwsbericht:
13:55 uur | 09-02-2021
Goederenvervoer - Ook het spoorgoederenvervoer houdt last van sneeuw. ProRail doet er alles aan om het spoor in de condities te krijgen dat er weer goederentreinen kunnen rijden.
In de Rotterdamse haven worden de handen uit de mouwen gestoken! Onze aannemer VolkerRail is bezig de wissels sneeuwvrij te maken. Samen met onze vervoerders maken we de voorwaardelijke veiligheidsvoorzieningen sneeuwvrij, zoals de 500 ondergrondse bluswatervoorzieningen die op de emplacementen liggen. Zo zijn tientallen machinisten naast onze collega’s van Incidentenbestrijding en accountmanagement bezig het spoor weer begaanbaar te maken.
Het spoorgoederenvervoer is van essentieel belang om winkels en fabrieken bevoorraad te houden. Op dit moment zijn er twee goederentreinen onderweg. Samen met vervoerders kijken we welke treinen in welke volgorde opgestart kan worden. Ook rijdt bij hoge uitzondering vandaag een speciale, historische dieseltrein om de Betuweroute en andere belangrijke corridors sneeuwvrij te maken.
13:30 uur | 09-02-2021
13:15 uur | 09-02-2021
De sneeuwduin bij Uitgeest is te groot om met scheppen en bezems weg te halen. Bekijk de video op Twitter om te zien hoe het dan wordt aangepakt (klik):
12:45 uur | 09-02-2021
Het afgelopen weekend is er enorm hard gewerkt om de sporen berijdbaar te houden. Maar al snel werd duidelijk dat er met dit extreme weer eigenlijk geen beginnen aan was. Gepke Bisschops, manager dagelijkse operatie bij ProRail, blikt terug in onderstaand nieuwsbericht.
11:20 uur | 09-02-2021
Willem van Ewijk, woordvoerder bij ProRail, stond gisteren met sneeuw in zijn haren RTL Nieuws te woord. Talkshow Jinek nam een quote uit dat item over. Klik op onderstaand Twitterbericht.
11:00 uur | 09-02-2021
"Schoonmaakwerkzaamheden" op de Botlek, het haven- en industriegebied in Rotterdam. Ook daar wordt hard gewerkt om de sporen sneeuwvrij te maken. Op de foto's hieronder zie je de emplacementbeheerders van ProRail Incidentenbestrijding. Ze maken ook de blusvoorzieningen tussen de sporen sneeuw en ijsvrij, zodat rangeren met gevaarlijke stoffen mogelijk blijft.
'In totaal hebben we nu 45 mensen aan het "sneeuwwerk" op diverse locaties, waaronder 9 machinisten van verschillende vervoerders. Er zijn nog 17 machinisten onderweg om hetzelfde op de Kijfhoek te doen. Fantastisch!', laat Henny Kennedy, regiomanager incidentenbestrijding bij ProRail, weten.
Ook machinisten helpen mee! Op de Maasvlakte-Westwest bijvoorbeeld maken ze met bezem en schep de brandblusvoorzieningen schoon.
10:45 uur | 09-02-2021
Opstart - Vandaag is de opstart van de NS Sprinterdienstregeling goed gegaan. Wel waren er nog wat problemen in Noord-Holland, met name door sneeuwduinen. Bekijk ook de foto's daarvan hieronder.
10:05 uur | 09-02-2021
Sneeuwduinen - Op een aantal plekken in het land hebben we te maken met ‘sneeuwduinen’. Een ophoping van sneeuw door horizontale windvlagen. Het is een prachtig gezicht, maar levert voor onze storingsploegen soms een extra uitdaging om het spoor sneeuwvrij te krijgen.
08:40 uur | 09-02-2021
Regionale vervoerders - Keolis heeft momenteel haar treinen op alle trajecten rijden. Er rijden geen intercity's tussen Zwolle en Enschede. De treinen van Arriva rijden normaal in de regio Limburg en in de regio Oost en Noord met aanpassingen. De Breng-treinen van Connexxion rijden op dit moment niet. Raadpleeg altijd een reisplanner en/of de website van de vervoerder.
08:20 uur | 09-02-2021
BNR Nieuwsradio zocht gisteren een storingsploeg van ASSET Rail op en maakte een item over het sneeuwvrij maken van wissels.
07:40 uur | 09-02-2021
Vannacht zijn tientallen wissels sneeuw- en ijsvrij vrijgemaakt, maar de sneeuwophopingen blijven lastig te bestrijden en kunnen voor storingen zorgen. Samen met vervoerders en aannemers werken we vandaag aan het laten rijden van treinen en het oplossen van problemen. Nog altijd geldt: raadpleeg kort voor vertrek een reisplanner.
20:00 uur | 08-02-2021
Ons liveblog sluit tot morgenochtend 08:00 uur. Tot die tijd plaatsen we eventuele updates via ons Twitteraccount @ProRail.
Blik op morgen:
NS rijdt dinsdag Sprintersdienstregeling. NS en ProRail houden nauwlettend de weersverwachting in de gaten. Beide organisaties werken continu door om zoveel mogelijk storingen te verhelpen en te voorkomen. Ook morgen staan monteurs en hulplocomotieven klaar om storingen zo snel mogelijk te verhelpen.
Regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Keolis reden vandaag ondanks de omstandigheden grotendeels hun treindienst. Ook voor morgen gaan ze daar vanuit.
Check voor je vertrekt de reisplanner voor de laatste updates.
19:45 uur | 08-02-2021
Lees het nieuwsbericht 'Nachtelijke treindienst tegen ijzel en rijp'. Daarin legt Paul Diks, procesleider asset management bij ProRail, legt uit 's nachts doorrijden van belang is.
19:30 uur | 08-02-2021
In het noorden en noordwesten is er vanavond aanvankelijk nog kans op sneeuwjacht met lokale vorming van sneeuwduinen. Daarnaast is het in het hele land op veel plaatsen glad door sneeuw en sneeuwresten. Het blijft zeer koud.
17:10 uur | 08-02-2021
Landelijk - NS rijdt dinsdag alleen Sprintersdienstregeling vanwege strenge vorst.
Vanavond en vannacht wordt strenge vorst verwacht. Vrieskou en vocht zorgen naar verwachting voor ijsafzetting aan bovenleidingen. Daarnaast zijn er nog veel storingen op het spoor als gevolg van de hevige sneeuwval van de afgelopen dagen. NS en ProRail bereiden daarom voor dinsdag 9 februari een dienstregeling met enkel Sprinters voor. Sprinters stoppen ook op kleine stations en daarmee kunnen we zoveel mogelijk reizigers naar hun plaats van bestemming brengen. Waar mogelijk worden treinen verlengd. Ondanks alle inzet is de situatie op het spoor nog steeds onzeker en adviseren we reizigers waar mogelijk hun reis uit te stellen. In de loop van de avond is de NS-reisplanner bijgewerkt. We adviseren reizigers kort voor vertrek hun reis te plannen.
NS en ProRail houden nauwlettend de weersverwachting in de gaten. Beide organisaties werken continu door om zoveel mogelijk storingen te verhelpen en te voorkomen. Ook morgen staan monteurs en hulplocomotieven klaar om storingen zo snel mogelijk te verhelpen.
Regionaal - Voor regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Keolis geldt dat zij, ondanks de omstandigheden toch maandag, hun treindienst al grotendeels reden. Ook dinsdag gaan ze daar vanuit en raden zij aan vooraf de reisplanner te checken.
Spoorgoederenvervoer - Goederenvervoerders ondervinden ook veel overlast en beperkingen. Niet alleen het Nederlandse spoor vormt voor hen een hinderpaal. Ook de ritten van/naar Duitsland zijn niet mogelijk vanwege beperkingen over de grens. We werken met man en macht om voor deze ritten corridors beschikbaar te krijgen en goederenvervoer waar mogelijk weer doorgang kan vinden.
17:10 uur | 08-02-2021
Bij Oldenzaal lag er zóveel sneeuw in het spoor: tot tien centimeter onder de perronrand. Een ware sneeuwduin. Incidentenbestrijding van ProRail was ter plaatse, maar dit was met de hand niet te doen. Een locomotief heeft uiteindelijk de sporen vrijgemaakt.
16:15 uur | 08-02-2021
Goederenvervoer - ProRail is samen met aannemers en vervoerders druk bezig om ook het goederenvervoer weer op te zetten. In de haven van Rotterdam, een van de belangrijkste punten voor goederenvervoer, wordt met man en macht gewerkt.
'In de Rotterdamse haven zijn we met zes tot acht ploegen actief bezig om de zaak daar vlot trekken, maar met de aanhoudende sneeuw en wind blijft dat heel lastig', vertelt Marc Kampinga, accountmanager goederen bij ProRail. 'Bovendien zijn dat veel te grote afstanden die je moet overbruggen. Verder was er storing op de Calandbrug, een belangrijke schakel op de Havenspoorlijn.
De routes vanaf Kijfhoek naar Emmerich en naar Bentheim zijn redelijk goed begaanbaar, maar daar zijn problemen in Duitse zijde. Op de route Kijfhoek-Venlo is er juist in Nederland, bij Lage Zwaluwe, een probleem, maar we hebben goede hoop dat dat op korte termijn op te lossen. Dan zouden we op de terminals aan de Brabantroute en op het internationale vlak wat kunnen opstarten via Venlo.'
15:55 uur | 08-02-2021
15:15 uur | 08-02-2021
John Voppen, CEO bij ProRail, was gisterenavond te gast bij talkshow Op1. Klik op het Twitterbericht om het gesprek terug te kijken.
14:00 uur | 08-02-2021
Extreem winterweer - Waar mogelijk rijden NS Sprinters. De hevige sneeuwval en wind veroorzaakten gisteren veel storingen op het spoor. Ook vandaag zorgen sneeuw en veel wind voor problemen. Vannacht is er hard gewerkt om vandaag treinen te kunnen laten rijden. Waar mogelijk rijdt NS Sprinters. Deze stoppen ook op kleine stations en daarmee kunnen we zoveel mogelijk reizigers naar hun plaats van bestemming brengen.
We kunnen reizigers helaas geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie. ProRail en NS houden nauwlettend de weersverwachting in de gaten. We adviseren reizigers waar mogelijk hun reis uit te stellen. De meest actuele reisinformatie is kort voor vertrek te vinden in de reisplanner.
13:25 uur | 08-02-2021
De meeste wisselstoringen ontstaan doordat er sneeuw tussen het beweegbare deel ligt. Hierdoor kan het wissel niet meer voldoende bewegen. Storingsploegen gaan dan zo snel mogelijk ter plaatse om de sneeuw hier weg te halen, maar door onder andere de hard wind kan de sneeuw snel weer terug waaien.
12:05 uur | 08-02-2021
Incidentenbestrijder Teus de Haas helpt met zijn collega's ASSET Rail met het ontdooien en vrij maken van wissels bij de Cartesiusweg in Utrecht. Hoe het daar is? 'Koud! En veel sneeuw, zoals overal.'
11:20 uur | 08-02-2021
Keolis - De treinen van Keolis rijden weer volgens dienstregeling. Houdt wel rekening met eventuele vertragingen. Voor een actuele status kun je ook op de winterweer-pagina kijken van de vervoerder.
11.00 uur | 08-02-2021
'Het zit erop', verzuchtte bouwmanager Aernout Kuiper vanmorgen. De werkzaamheden bij de Schipholtunnel (zie update 07:00 uur, 07-02-2021) zijn afgerond. De nieuwe branddeuren hangen, een ventilator is geinstalleerd en een glasvezelkabel is 'geblazen'.
08:45 uur | 08-02-2021
Mondjesmaat - Treinen rijden mondjesmaat waar dat kan. Arriva rijdt nu in Limburg, Groningen en op de Vechtdallijnen. In de Achterhoek is wel opgestart maar ondervinden we nog veel problemen op het spoor. Connexxion heeft treinen rijden op de Valleilijn. Keolis rijdt tussen Kampen en Zwolle en tot Hengelo op de trajecten Zutphen-Oldenzaal en Zwolle-Enschede. Het dringend advies is en blijft; kijk kort voor vertrek in een reisplanner.
07:24 uur | 08-02-2021
Reisplanners - Vannacht is er keihard gewerkt om vandaag treinen te kunnen laten rijden. Op dit moment rijden we waar het kan enkele sprinters. Er zijn op verschillende plekken in het land nog wisselstoringen. We kunnen reizigers nog geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie. We adviseren reizigers dringend om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor de meest actuele informatie.
21:35 uur | 07-02-2021
Ons liveblog sluit tot morgenochtend 07:30 uur. Tot die tijd plaatsen we eventuele updates via ons Twitteraccount @ProRail.
Een terugblik op de heftige winterdag lees je in ons nieuwsbericht van 21:20 uur:
21:30 uur | 07-02-2021
Vooruitblik - Het is onmogelijk om nu al een duidelijk beeld te geven over de situatie van maandag en de opstart van de treindienstregeling. Voorop staat dat de vervoerders en ProRail zich tot het uiterste inspannen om storingen op te lossen zodat morgen treinen kunnen rijden.
We adviseren onze reizigers, waar mogelijk, hun reis uit te stellen of een alternatief te zoeken. Raadpleeg de reisplanner kort voor vertrek voor de meest actuele informatie.
20:30 uur | 07-02-2021
Vanavond om 22:10 uur reageren John Voppen, CEO van ProRail, en minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bij Op1 op de winterse spoordag.
17:30 uur | 07-02-2021
Extreem winterweer - Verwachting: mondjesmaat NS-treinen maandag.
De hevige sneeuwval en wind veroorzaken vandaag veel storingen op het spoor. Een veilige en betrouwbare reis van onze reizigers en medewerkers staat voorop. Daarom hebben NS en ProRail samen moeten besluiten vandaag geen treinen meer te rijden. Ook morgen heeft het winterweer impact op onze dienstverlening: NS en ProRail doen hun uiterste best om maandag 8 februari treinen te laten rijden. Wij kunnen reizigers op dit moment nog geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie. Hiervoor zijn we afhankelijk van de verdere ontwikkeling van eventuele storingen op het spoor. Wij realiseren ons dat dit een vervelende situatie is voor reizigers die noodzakelijk op reis moeten.
In het hele land treden sinds zondagochtend met name wisselstoringen op. De wisselverwarming werkt, maar komt niet door de laag sneeuw. Hierdoor kunnen wissels niet meer bewegen. De storingsploegen van ProRail werken hard om dit op te lossen, maar de wind blaast de sneeuw weer terug in de wissels. De sneeuwval in combinatie met wind houdt de hele avond aan. De verwachting is dat we de storingen niet allemaal kunnen verhelpen en mogelijk kunnen de storingen zelfs terugkeren door dit specifieke weertype.
Het is lastig om nu al een duidelijk beeld te geven over de situatie van maandag. Voorop staat dat NS en ProRail zich tot het uiterste inspannen om storingen op te lossen zodat morgen treinen kunnen rijden. We adviseren onze reizigers, waar mogelijk, hun reis uit te stellen of een alternatief te zoeken. Raadpleeg de reisplanner kort voor vertrek voor de meest actuele informatie.
17:00 uur | 07-02-2021
Goederenvervoer - Wegens de sneeuwval en de daardoor grote hoeveelheid storingen aan de infra, in zowel Nederland als in Duitsland, is het nog steeds niet mogelijk om goederentreinen te rijden. Er worden nu treinen ingezet om de baanvakken te controleren. Na deze controle zal opnieuw worden beoordeeld waar treinverkeer mogelijk zal zijn.
14:00 uur | 07-02-2021
Vandaag geen NS-treinen meer - Het aanhoudende winterweer zorgt voor zoveel hinder voor het treinverkeer dat NS en ProRail hebben besloten vandaag geen NS-treinen meer te laten rijden. Op dit moment zijn er te veel storingen om een betrouwbare treindienst te kunnen bieden. Later vandaag volgt meer informatie over het treinverkeer van morgen. Wij adviseren reizigers de reisplanner en de nieuwsberichten goed in de gaten te houden.
13:30 uur | 07-02-2021
Knap staaltje van aannemer BAM in deze omstandigheden: project 'P76 Hemboog Sloterdijk' is uitgevoerd en afgerond. Ze hadden een klein gelukje dat een groot deel van de werkzaamheden onder de stationskap plaats vond.
13:15 uur | 07-02-2021
Station en sporen in de sneeuw: Utrecht Centraal.
12:10 uur | 07-02-2021
Een overzicht van de wisselstoringen (WS) nu. Op veel van deze plekken zie je de situatie zoals op foto 2 waar de wisselverwarming werkt, maar niet door de laag sneeuw komt. Hierdoor kunnen wissels niet meer bewegen. Storingsploegen verwijderen dit, maar het sneeuwt snel weer in.
11:55 uur | 07-02-2021
Hinder treinverkeer houdt aan - Sneeuw, wind en ijzel veroorzaken nog steeds veel storingen aan het spoor. Hierdoor kan NS op dit moment nog geen treinen rijden. Wij realiseren ons dat dit een vervelende situatie is voor onze reizigers. Het is helaas niet mogelijk om op dit moment aan te geven wanneer het treinverkeer kan worden opgestart. De aanhoudende sneeuw en wind blijven hinder veroorzaken. We verwachten in de loop van de middag daar meer informatie over te kunnen geven.
NS en ProRail werken er keihard aan om het treinverkeer waar mogelijk weer op te kunnen starten. Dit gebeurt stap voor stap op de plekken waar dit mogelijk is en nog niet in het hele land. Veiligheid van onze reizigers en medewerkers staat hierbij voorop. NS adviseert reizigers die noodzakelijk moeten reizen de reisplanner goed in de gaten te houden.
In de provincies Groningen en Friesland heeft Arriva de treindienst weer gestart.
11:35 uur | 07-02-2021
Keolis start de treindienst tussen Zwolle en Kampen weer op. Blijf de reisplanner checken voor actuele reisinformatie.
11:35 uur | 07-02-2021
11:25 uur | 07-02-2021
Hier zie je dat onze wisselverwarming het wel doet, maar simpelweg niet is opgewassen tegen de grote laag sneeuw. De sneeuw die smelt, verandert in grote en vaste blokken ijs. Daardoor kan het wissel niet meer heen en weer.
11:20 uur | 07-02-2021
Benieuwd hoe het er op andere plekken bij het spoor uitziet? Normaal gesproken kijk je mee met de werkzaamheden, nu zie je vooral veel sneeuw op onze livestreams.
10:50 uur | 07-02-2021
De actuele sneeuwhoogte in de regio Zwolle komt soms boven de spoorstaven. Dit in combinatie met de sterke wind maakt het extra lastig om de wissels sneeuwvrij te houden.
10:44 uur | 07-02-2021
Station Zwolle en het spoor in de sneeuw.
10:30 uur | 07-02-2021
Connexxion - Het opstarten van de treindienst van Connexxion wordt uitgesteld vanwege een nieuwe wisselstoring.
10:10 uur | 07-02-2021
NS - In verband met het extreme winterweer rijden er zeker tot 12.00 uur geen treinen van NS.
10:00 uur | 07-02-2021
Regionaal - In de provincies Groningen en Friesland start Arriva de treindienst weer op. Ook Connexxion start het treinverkeer weer op de Valleilijn. We houden de situatie op het spoor ook daar nauwlettend in de gaten.
09:40 uur | 07-02-2021
Storingsploegen proberen bij een storing altijd zo snel mogelijk te plaatse te komen. Maar door de situatie op de weg is dit soms erg lastig. Vannacht was dat ook een uitdaging, waardoor herstel langer duurt dan gebruikelijk.
09:30 uur | 07-02-2021
Station Zwolle met een sneeuwdekje.
09:25 uur | 07-02-2021
09:05 uur | 07-02-2021
De meeste wisselstoringen ontstaan doordat er sneeuw tussen het beweegbare deel ligt. Hierdoor kan het wissel niet meer voldoende bewegen. Storingsploegen gaan dan zo snel mogelijk ter plaatse om de sneeuw hier weg te halen, maar door onder andere de hard wind kan de sneeuw snel weer terug waaien.
08:45 uur | 07-02-2021
08:30 uur | 07-02-2021
Extreem weer: Zondag rijden tot zeker 10:00 uur geen treinen in Nederland. Het spoor is kwetsbaar voor dit soort winterse omstandigheden. Het winterse weer met sneeuw, ijzel en wind veroorzaakt veel storingen aan het spoor. Hierdoor is het helaas niet mogelijk om een betrouwbare dienstregeling op te starten. Wij kunnen reizigers door de vele storingen niet bieden wat ze van ons gewend zijn, wij vinden dit buitengewoon vervelend voor onze reizigers.
Op basis van de nu beschikbare informatie is niet duidelijk wanneer we het treinverkeer hervatten. NS adviseert reizigers die noodzakelijk moeten reizen, de berichtgeving goed in de gaten te houden, er rekening mee te houden dat het nog een tijd kan duren en hun reis uit te stellen. ProRail en NS werken er keihard aan om de dienstregeling zo snel mogelijk op te starten voor de reizigers.
07:30 uur | 07-02-2021
07:00 uur | 07-02-2021
Geen treinverkeer - Tot zeker 10:00 uur kunnen we geen treinen laten rijden vanwege een grote hoeveelheid storingen. Vooral bij wissels. We werken met man en macht om dit op te lossen.
Er zijn simpelweg door het hele land te veel storingen om nu een betrouwbare treindienst te kunnen rijden.
07:00 uur | 07-02-2021
Ondanks de omstandigheden is er op sommige plaatsen doorgewerkt aan spoor en stations. Zoals bij de Schipholtunnel, waar branddeuren zijn vervangen. 'Op de foto's zie je het lossen van de materialen uit de Schipholtunnel. Het was bar en boos', vertelt Aernout Kuiper, bouwmanager bij ProRail.
21:00 uur | 06-02-2021
Na overleg hebben ProRail en NS besloten dat de speciale winterdienstregeling morgen, 7 februari, van kracht blijft en het aantal treinen niet verder wordt teruggeschroefd. Bij de winterdienstregeling rijdt elk halfuur een trein op routes waar normaal elk kwartier een trein rijdt. Regionale vervoerders hebben de dienstregeling niet aangepast.
20:15 uur | 06-02-2021
De storingsploegen en sneeuwploegen van aannemers staan paraat, dat is een van de maatregelen die voor dit weekend genomen zijn. Op de foto hieronder zie je hoe een van de storingsploegen van aannemer ASSET Rail de briefing voor vannacht krijgt. Ze horen waar de grootste risico’s zijn op storingen en hoe ze te werk zullen gaan.
20:00 uur | 06-02-2021
Verschillende spooraannemers werken op dit moment aan het spoor, ondanks de vrieskou. Zoals aannemer Swietelsky die nabij station Amsterdam Sloterdijk aan het spoor werkt, en aannemer BAM die op hetzelfde station de perronwanden ophoogt en vervangt. Daarover zegt Dennis Cats, bouwmanager ProRail: 'Ons project 'P76 Hemboog Sloterdijk' kan ondanks de weersverwachtingen gewoon uitgevoerd worden. Wij hebben de "luxe" dat een groot deel van ons werk plaats vindt onder de stationskap.'
'We gaan door zo lang het weer het toelaat', zegt Riet Schroven, directeur Projecten bij ProRail. 'De meeste geplande werkzaamheden zijn gestaakt vanwege de omstandigheden. Deze werken moeten we herplannen. Ook beginnen we niet aan werkzaamheden waarvan we weten dat we ze niet kunnen afmaken en de treindienst kan verstoren hierdoor.'
Bekijk de foto's van de werkzaamheden hieronder:
17:07 uur | 06-02-2021
Werkzaamheden - De weersverwachtingen hebben ook invloed op de geplande werkzaamheden dit weekend. Aannemers nemen voorzorgsmaatregelen en houden de weerberichten goed in de gaten. Maar er zijn helaas ook werkzaamheden die we uit moeten stellen.
Bijvoorbeeld in Dorst waar we een spoorwegovergang zouden vervangen door een zogeheten STRAIL-overweg. De nieuwe overweg zou voor minder trillinghinder moeten zorgen. De verwachte kou en sneeuw zorgt er echter voor dat de planning moet worden aangepast. Veiligheid staat voorop. Het KNMI heeft vanmiddag code rood afgekondigd voor zondag en dat betekent dat sneeuw, wind en vorst tot gevaarlijke situaties kan leiden.
16:21 uur | 06-02-2021
Maatregelen tegen ijsvorming - Naast sneeuw wordt er ook ijzel voorspeld in het zuiden van het land. IJzel kan leiden tot ijsafzetting op de bovenleiding. Daardoor kunnen treinen het stroomcontact met de bovenleiding verliezen en stil komen te staan. Om dit zo veel als mogelijk te voorkomen rijden er op trajecten waar ijzel wordt voorspeld lege treinen deze nacht. Zo kan ijs zich minder hechten. Maar ondanks de inzet van die treinen is het alsnog mogelijk dat ijsvorming de treindienst verstoort. Raadpleeg daarom dit weekend altijd eerst een reisplanner.
09:33 uur | 06-02-2021 | Tweet
16:16 uur | 05-02-2021
Winterdienstregeling - Dit weekend verwachten we sneeuw, ijzel en harde wind. Om treinen zo betrouwbaar mogelijk te laten rijden, rijdt NS zaterdag 6 en zondag 7 februari een winterdienstregeling.
15:21 uur | 05-02-2021
Liveblog - In dit liveblog houden we je op de hoogte over de winterse omstandigheden en de gevolgen voor het spoor. Lees alvast over de voorbereidingen die we hebben genomen.