Omleiding station Amsterdam Zuid van 5 t/m 7 mei
Nieuws
In het weekend van 5 t/m 7 mei 2023 worden reizigers omgeleid bij station Amsterdam Zuid. We werken dat weekend in de Minervapassage, de bestaande reizigerstunnel van het station. De passage wordt in de toekomst veel hoger en breder dan nu, en daarom slopen we een deel van het bestaande dak.
Liften, taxibusjes en stewards
De omleidingsroute loopt via de metroperrons. Alleen vanaf het Gustav Mahlerplein kun je gebruikmaken van een lift om naar de metroperrons te komen. De andere lift is buitengebruik vanwege de werkzaamheden.
Aan het Matthijs Vermeulenpad en aan de Arnold Schönberglaan staan taxibusjes klaar voor mensen die slecht ter been zijn. De busjes rijden tussen het Zuidplein (WTC) en het Mahlerplein. In het station helpen stewards reizigers met zware koffers. Reizigers die met hun fiets het metroperron op willen, kunnen het beste gebruik maken van de entree aan het Gustav Mahlerplein en daar de lift nemen.
Dak slopen, dak schuiven
De vernieuwing van de Minervapassage is nodig om de groeiende reizigersstroom op station Amsterdam Zuid aan te kunnen. Om dezelfde reden bouwen we al sinds 2019 aan een tweede passage: de Brittenpassage. De Minervapassage is straks maar liefst 40 meter breed, (nu zo’n 12 meter) en zo’n 4.20 meter hoog.
De bouw ervan begint met het dak. Het deel van de Minervapassage dat onder de metrosporen loopt, wordt twee keer zo hoog als nu. In het weekend van 5 t/m 7 mei sluiten we de Minervapassage deels af zodat we een deel van het dak kunnen slopen waar de metro’s overheen rijden. In het weekend van 9 tot en met 11 juni schuiven we vervolgens een nieuw dakdeel op zijn plek. Ook dan geldt de omleidingsroute in de Minervapassage.
Ruimte voor steunpunt in passage
In de tussenliggende zes weken zitten we uiteraard niet stil. We bouwen dan een extra steunpunt voor het nieuwe dakdeel midden in de passage. Dat steunpunt is nodig om de 100 meter lange betonplaat te dragen. Een ingrijpende klus waar ruimte voor nodig is. Die ruimte maken we in het weekend van 5 t/m 7 mei. Hou tot in de zomer daarom rekening met hinder in de Minervapassage.
Hoe sloop je een dak?
We beginnen met het inzagen van de bestaande liggers (ondersteunende balken) van dit deel van het dak. Dat doen we tussen vrijdag 28 april en zondag 30 april. De precieze tijden vind je hier. De werkzaamheden zorgen voor geluidsoverlast. Die proberen we te beperken met geluidswerende doeken.
Maandagavond 1 mei t/m woensdagavond 3 mei (19.00 tot 23.00 uur) zijn ingepland als reservedagen. Vrijdagavond 5 mei vanaf 21.00 uur hijsen we met een kraan de bestaande liggers uit. Deze werkzaamheden gaan door in de nacht vanwege de veiligheid. De bestaande liggers voeren we in de nacht af naar ons werkterrein aan de Eduard van Beinumstraat. De rijbaan van de Parnassusweg in noordelijke richting wordt hierdoor acht keer tien minuten gestremd.
Voorbereidingen en overige hinder
De voorbereidingen zijn al in volle gang. Zo bouwden we het nieuwe dakdeel, dat onder het spoor van de Noord/Zuidlijn (lijn 52) komt te liggen, al op ons bouwterrein tussen de metrosporen. Ook hebben we de Minervapassage deels afgezet en is nog maar één lift beschikbaar naar de metroperrons, zodat Bouwcombinatie Nieuw-Zuid veilig kan werken. Dit duurt nog tot half juli. Vanaf 24 april zijn er minder toegangspoortjes naar de metroperrons in gebruik. We demonteren de poortjes om ruimte te maken voor het aanbrengen van schuifbaanpalen, waar in juni het dakdeel overheen wordt geschoven.
Met het nieuwe dakdeel onder de Noord/Zuidlijn is het werk aan het dak van de Minervapassage nog lang niet klaar: de komende jaren schuiven we nog twee dakdelen onder de metrosporen.
Meer nieuws
-
Bijgewerkt Spoorbrug Alphen aan den Rijn weer in gebruik
11 oktober 2024
-
Ook in het najaar veel werk aan het spoor
25 september 2024
-
Brand onder controle, treinverkeer van en naar Groningen hervat
17 juli 2024