Onderdoorgang Amsterdamse Contactweg geopend
Nieuws
In het Amsterdamse Westhavengebied is de onderdoorgang bij de Contactweg geopend. De onderdoorgang zorgt ervoor dat wegverkeer, fietsers en treinen elkaar makkelijker kunnen kruisen, zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Daarmee is dit gebied toekomstbestendiger gemaakt voor wonen, maar ook voor treinverkeer.
Uitdagend project
Afgelopen zomer werd het spoordek op zijn plaats geschoven. Sindsdien werd er hard gewerkt om de onderdoorgang tijdig te openen. Deze week werd de opening gedaan door Harro Homan, regiodirecteur Randstad Noord bij ProRail, Amsterdamse wethouder Egbert de Vries en Heijmans-directeur Sander Dekker.
Homan benadrukt dat het hier ging om een uitdagend project: “De Contactweg is een druk punt met veel verkeer. Daarom was het belangrijk om ook in de tussenperiode een goede situatie te creëren, waarbij het verkeer zo weinig mogelijk last had van de werkzaamheden. Zo is er voor het autoverkeer een tijdelijke weg aangelegd. Ik ben blij dat het project nu geslaagd is afgerond.”
De Contactweg is een druk punt met veel verkeer. Daarom was het belangrijk om ook in de tussenperiode een goede situatie te creëren.
Kritiek pad
De bouw van de onderdoorgang kende een kritiek pad dat eind 2021 gereed moest zijn, zodat ProRail tijdig kon beginnen aan de werkzaamheden voor een nieuw opstelterrein. Aannemer Heijmans ging de uitdaging aan en heeft de verkeerskundige en architectonische ontwerpen verder uitgewerkt naar uitvoeringsontwerpen. Daarin verwerkte Heijmans een tussenwand van 75 procent gerecycled beton. Zo’n hoog percentage is niet eerder gebruikt bij gewapend beton en dient als proef.
De complexiteit van het project in combinatie met het kritieke pad vroeg om een goede afstemming tussen gemeente Amsterdam, aannemer Heijmans en ProRail. Alle partijen kijken hier zeer tevreden op terug, doordat ze als partners in het project gestapt zijn. Deze manier van samenwerken deden we op alle niveaus, van projectmanagement tot op de werkvloer.
Meer nieuws
-
Werk aan spoorbrug Schagen gestart: zestien dagen geen treinen
20 februari 2025
-
Laatste brugdeel bij station Amsterdam Centraal geplaatst
15 januari 2025
-
Hoge schepen bij Spoorbrug over de Maas bij Dordrecht gestremd
10 januari 2025