Onderstation Lunteren duurzaam tot in details
Nieuws
Je ziet ze vaak in de buurt van het spoor: onderstations. Iedere veertien kilometer staat er een huisje langs het spoor. Hier wordt de energie die we van de regionale netbeheerder op ons netwerk krijgen geschikt gemaakt voor treinen. De meeste van die huisjes zien er vrij simpel uit en dienen een helder doel. Maar voor het onderstation in Meulunteren, een buurtschap in de gemeente Ede, is dat een heel ander verhaal. Naast een knap gebouw, is dit een van de meest duurzame onderstations van Nederland.
Belangrijk voor het spoor
Onderstations en schakelstations staan door heel Nederland en zijn een belangrijk onderdeel van het spoor. In deze gebouwen wordt de wisselstroom automatisch omgezet in gelijkstroom van 1500 volt. Dat wordt gebruikt om treinen te laten rijden. Voor de toekomst zijn meer onder- en schakelstations in heel Nederland nodig en moet een deel worden vernieuwd of uitgebreid. Dat laatste is ook in Lunteren het geval, zodat ook in de toekomst de treinen veilig kunnen blijven rijden.
Circulair en duurzaam
Hoe maak je een simpele blokkendoos duurzaam en circulair? Door slimme keuzes en duurzame details. Zo kozen we niet voor de meest duurzame baksteen voor dit onderstation, omdat voor precies die steen meer vervoersbewegingen per vrachtwagen nodig waren. Daarom viel de keuze op een iets minder duurzame steen, maar door het transport was deze optie het beste. De dragende binnenwanden van het onderstation zijn gemaakt van CLT-hout, dat op een energiezuinige manier wordt gemaakt en een brandwerende functie heeft.
Niet alleen de keuze voor materialen maakt dit gebouw duurzaam, maar ook de manier waarop we onze dierlijke buren een plek geven. Mussen en vleermuizen kunnen terecht in de vleermuishotels en mussenkasten in de gevels. Weidevogels kunnen nesten bouwen in het grind op het dak. Met diervriendelijke verlichting zorgen we dat we onze gevleugelde buren niet wegjagen.
We hebben van iets gangbaars, iets uniek gemaakt.
Geïnspireerd door de omgeving
Het onderstation staat in het buitengebied van Lunteren, op de rand van een boerenerf. Een omgeving met veel boerderijen en stallen, allemaal met een klassiek zadeldak of puntdak. Die vorm is voor een onderstation niet handig. Die ruimte is niet nodig voor de functionaliteit van het gebouw en vraagt extra materiaal. De oplossing? Het metselwerk. In de gevel van het onderstation wordt door verschillende metseltechnieken subtiel het profiel van een boerenschuur nagebootst. Daardoor komt de abstracte weergave van een boerenschuur terug in de functionele en technische afmetingen van het gebouw.
“Van iets gangbaars, iets uniek maken”, reageert Danou Veenhof, regiodirecteur bij ProRail. “Dat is in Lunteren goed gelukt. ProRail heeft een duurzaamheidsambitie om in de toekomst volledig CO2-neutraal te zijn. Met dit gebouw zetten we een flinke stap in die richting, al beseffen we dat we er nog niet zijn. Maar door in alle onderdelen van dit gebouw en de bouw ervan op zoek te gaan naar de duurzame details, openen we hier het meeste duurzame en circulaire onderstation van Nederland. Met een enorme reductie in uitstoot ten opzichte van traditionele bouw. Een fantastische bijdrage aan de duurzame mobiliteit van Nederland en we hopen de eerste van velen.”
Meer nieuws
-
Minder CO2-uitstoot in 2023
13 december 2024
-
ProRail sluit aan bij programma voor duurzame energie
30 september 2024
-
Bacterie maakt beton van tunnel Rijen ‘zelfhelend’
16 juli 2024