Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuws
ProRail, NS, het Rijksvastgoedbedrijf en de gemeente Utrecht tekenden woensdag 10 juli een overeenkomst om te onderzoeken of er woningen, hotels en kantoren boven het spoor bij Utrecht Centraal kunnen worden gebouwd. Bouwen boven het spoor en dichter bij stations biedt grote kansen voor de toekomst. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met de leefbaarheid van de toekomstige omwonenden. De aandachtspunten voor ProRail hierin zijn trillinghinder, externe veiligheid en voldoende capaciteit voor reizigers- en goederenvervoer.
Bouwplannen bij het spoor
Ook in Amsterdam, bij Den Haag Centraal en in Rotterdam zijn ideeën om te bouwen boven het spoor en dichter op stations. Het geld dat NS, ProRail en gemeenten met de kantoren en hotels verdienen, willen partijen aanwenden om stations en stationsgebieden te moderniseren.
Veel spoorgronden
Alleen al bij Utrecht Centraal is boven de sporen ruim vijftien voetbalvelden aan ruimte voor ontwikkeling. Bijkomend voordeel is dat door zo dicht op stations te bouwen er geen nieuwe infrastructuur nodig is voor de bereikbaarheid van woningen en kantoren.
Trillinghinder
John Voppen, Chief Operational Officer van ProRail: “We moeten tot helder afspraken komen om te zorgen dat toekomstige omwonenden van het spoor minimale hinder hebben van treinverkeer. Denk aan wettelijke maatregelen tegen treintrillinghinder zoals geveerde funderingspalen en bouwafspraken over de positie van de bebouwing ten opzichte van het spoor.”
Meer nieuws
-
Vernieuwde ov-knoop Eindhoven Centraal weer een stap dichterbij
13 december 2024
-
Puzzel mee: doorontwikkeling MerwedeLingelijn
11 december 2024
-
ProRail stopt na onderzoek met lozen van afvoerwater met PFAS bij Betuweroute
5 december 2024