Onverminderd veel werk op het spoor in 2025

Nieuws

6 februari 2025

Spoorbeheerder ProRail gaat in 2025, net als het jaar daarvoor, meer dan 400 projecten uitvoeren op en rond het spoor. Daarmee wordt het netwerk onderhouden en toekomstbestendig gemaakt voor veilig en betrouwbaar treinverkeer. Dit jaar staat er een extra uitdaging te wachten: de grootschalige werkzaamheden over de Duitse grens – die oktober 2024 begonnen en 80 weken duren – hebben een grote impact op de planning.

Onvermijdelijk: hinder 

De afgelopen jaren is het aantal spoorprojecten fors toegenomen. In 2025 en de jaren daarna blijft dat nagenoeg gelijk. Het werk kan allemaal gedaan worden, maar dit is het maximaal haalbare en het gaat gepaard met grote uitdagingen. Zo is er nog altijd een schaarste aan personeel en is de druk op de beschikbare materialen in de markt groot. Daarom werken we steeds vaker overdag, in weekenden en buiten de vakanties.  

Dat zorgt voor hinder. Reizigers, vervoerders en omwonenden gaan merken dat de aannemers van ProRail dag en nacht aan het werk zijn. De impact zal soms groot zijn, maar de klussen die gedaan worden essentieel. Daarom zetten we in op een betere voorspelbaarheid door buitendienststellingen eerder bekend te maken, zodat reizigers en vervoerders hierop kunnen rekenen. Vervoerders maken 10 dagen van tevoren een concreet en gedetailleerd reisadvies bekend.

Bekijk de meest impactvolle projecten op een kaart Bekijk de meest impactvolle projecten op een kaart

Bekijk een lijst met grote buitendienststellingen Bekijk een lijst met grote buitendienststellingen

Betuweroute 

Op het Duitse deel van de Betuweroute lopen goederentreinen momenteel veel vertraging op. Onder meer omdat reizigers- en goederentreinen kriskras door elkaar heen rijden. Die vertraging heeft ook effect op het Nederlandse spoor. Daarom wordt er over de grens een nieuw spoor gebouwd, met een lengte van 46 kilometer. Het kost Deutsche Bahn zeker 80 weken om deze klus te klaren. In die tijd moeten goederentreinen op het Nederlandse spoor omgeleid worden. 

Concreet betekent dit dat ProRail in 2025 niet overal aan de slag kan. Het goederen- en reizigersvervoer moet namelijk wel doorgang vinden. Dit benadrukt ook het grote belang van grensoverschrijdende samenwerking voor een efficiënt en duurzaam spoornetwerk.

Lees meer over de werkzaamheden in Duitsland Lees meer over de werkzaamheden in Duitsland

Toekomstgericht 

Naast de werkzaamheden aan bruggen, tunnels, stations en spoorinfrastructuur, gaat ook de landelijke modernisering van het netwerk gewoon door.  Er worden verschillende grote projecten in het kader van bijvoorbeeld Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en ERTMS (het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem) uitgevoerd. Deze projecten zorgen op langere termijn voor een beter en efficiënter spoor, maar brengen nu hinder met zich mee.  

Een goed functionerend spoor draagt bij aan de mobiliteit van Nederland. Daarom onderhouden we niet alleen, we gaan ook vernieuwen, de capaciteit uitbreiden en maatregelen voor prestatieverbeteringen nemen.

Waar we het voor doen

Meer dan 400 projecten. Verspreid door het hele land. Er wordt essentieel onderhoud en vernieuwing gedaan, om treinen beter op tijd te laten rijden en om het spoornetwerk klaar te maken voor de toekomst. Er wordt gewerkt aan mobiliteit in Nederland, in vijf hoofdstukken.

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers