Werkzaamheden 2025 : Waar we het voor doen

Meer dan 400 projecten. Verspreid door het hele land. Dat is wat ProRail en aannemers in 2025 te doen staat. Er wordt essentieel onderhoud en vernieuwing gedaan, om treinen beter op tijd te laten rijden en om het spoornetwerk klaar te maken voor de toekomst. Er wordt gewerkt aan mobiliteit in Nederland, in vijf hoofdstukken.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 6 februari 2025.

Onderhoud

Dat doen we in de eerste plaats voor de reiziger. Het spoor moet betrouwbaar en veilig zijn. Het moet ervoor zorgen dat Nederland onbezorgd duurzaam kan reizen naar werk, familie en vrienden, nu en in de toekomst. Daarvoor is onderhoud nodig. Veel onderhoud. En iedere  40 jaar meer dan normaal.

Voorbeeldproject

Driebergen - Rhenen/Ede Wageningen
6 tot 19 augustus en 18 tot 27 oktober 

Het traject Utrecht - Arnhem is belangrijk voor de mobiliteit in Nederland: het verbindt het westen met het oosten. Om het in goede conditie te houden vernieuwen we tussen Driebergen en Rhenen/Ede Wageningen het spoor.

Prestaties 

De betrouwbaarheid van het spoor meten we - onder andere - af aan onze prestaties: de punctualiteit. Die liet eind 2023 tot medio 2024 te wensen over en is sindsdien (dankzij een reeks maatregelen) aan de betere hand. Diverse projecten zijn dit jaar ook gericht om de punctualiteit op bepaalde trajecten op te krikken. Denk daarbij aan het oplossen van tijdelijke snelheidsbeperkingen en het minder storingsgevoelig maken van het spoor. 

Voorbeeldproject

Zwolle - Nijverdal/Wierden
10 tot 23 mei 

Meer snelheid, makkelijker overstappen en een verbeterde stiptheid. Dat gaan we met verbetermaatregelen realiseren op het traject Zwolle - Enschede. Dit jaar wordt er tussen Zwolle en Nijverdal/Wierden op verschillen plekken gewerkt.

Capaciteit

Nederland is een klein land met een druk bereden spoor. De beschikbare ruimte heeft zijn grenzen. Daarom werken we ook in 2025 aan slimme oplossingen om de capaciteit beter te verdelen. Zo kunnen we beter aan de wensen van de vervoerders voldoen en het netwerk voorbereiden op een groei in reizigers en goederen.

Voorbeeldproject

Den Bosch - Vught/Tilburg/Boxtel
4 tot 20 oktober 

Er komt een vierde spoor tussen Den Bosch en Vught en in die laatste plaats komt het spoor (deels) verdiept te liggen. Dat komt de capaciteit op het drukke traject tussen Meteren en Boxtel ten goede. Er kunnen dan meer treinen rijden. 

Vernieuwing 

Soms is het nodig om een flinke stap vooruit te zetten. Om voor te sorteren op de toekomst. We vernieuwen dan de infrastructuur en dat is een enorme klus. Dit jaar gaan we op diverse plekken in Nederland het spoor 'afbreken' en 'opbouwen' zodat het weer jaren mee kan. Natuurlijk kijken we dan ook of we daarmee de prestaties kunnen verbeteren of meer capaciteit kunnen creëren.

 

Voorbeeldproject

Nijmegen - Roermond
27 tot 30 juni en 31 oktober tot 10 november 

Zo'n 22.000 mensen reizen dagelijks op het traject tussen Nijmegen en Roermond: de Maaslijn. Maar de verbinding is niet meer optimaal. Daarom gaan we het 'opwaarderen', vernieuwen, met extra spoor en ruimere bochten.

Toegankelijkheid 

Zonder toegankelijkheid is er voor sommige mensen geen mobiliteit. Daarom werken we jaarlijks aan diverse projecten die ervoor zorgen dat onze stations en perrons voor iedereen makkelijk bereikbaar zijn. We plaatsen en vernieuwen liften, verbreden tunnels en verhogen perrons. Het grote doel: in 2030 zijn alle Nederlandse stations volledig zelfstandig toegankelijk.

Voorbeeldproject

Amsterdam Centraal
Meerdere perioden in 2025 

Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. 

Waar we het voor doen 

Het uitvoeren van 400 spoorprojecten gaat gepaard met grote uitdagingen. Zo is er nog altijd een schaarste aan personeel en is de druk op de beschikbare materiaal en materieel groot. Daarom werken we steeds vaker overdag, in weekenden en buiten de vakanties. Dat zorgt voor hinder. De impact zal soms groot zijn, maar de klussen die gedaan worden zijn belangrijk. En uiteindelijk levert het ook veel op: duurzame, veilige, betrouwbare en toegankelijke mobiliteit. 

Niet alleen reizigers plukken dan de vruchten. Bij veel projecten zorgen we ook voor verbeteringen voor omwonenden - bijvoorbeeld door overwegen aan te passen of weg te halen voor een betere doorstroming en het plaatsen van geluidsschermen. Ook vervoerders en verladers profiteren van de werkzaamheden; er komt meer ruimte, er zijn minder verstoringen en dat zorgt voor meer betrouwbaarheid.

Grafische weergave van verschillende werkzaamheden
Grafische weergave van verschillende werkzaamheden

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers