Op weg naar energieneutraal Delft Campus
Nieuws
Afgelopen weekend heeft ProRail samen met Strukton een begin gemaakt met de duurzame en gezichtsbepalende perronkap van Delft Campus. De kap bestaat volledig uit zonnepanelen en zal zelf alle energie opbrengen die het station nodig heeft. Dit weekend zijn de kolommen en spanten geplaats die de perronkap gaan dragen. Een fototerugblik.
Liften, verlichting en kaartautomaten
De zonnepanelen zelf vormen het dak, waardoor deze kap per vierkante meter veel meer energie oplevert dan bijvoorbeeld de kappen van stations Utrecht, Rotterdam en Zwolle. De panelen wekken straks tweehonderd megawatt per jaar op, net zoveel als het verbruik van zeventig huishoudens per jaar. Daar kunnen onder meer de liften, led-verlichting en kaartautomaten van Delft Campus op draaien. De verwachting is dat de perronkap eind volgend jaar klaar is.
Makkelijker in en uit de trein
In de afgelopen treinvrije periode hebben we ook gewerkt aan het nieuwe perron. Met dit perron wordt een gelijkvloerse instap mogelijk, waardoor mensen met een functiebeperking zelfstandig de trein in en uit kunnen. Het vernieuwde station wordt daarmee beter toegankelijk.
Ander werk tussen Delft en Rijswijk
We werkten ook aan de spoorverdubbeling in Rijswijk. Zo voerden we grondwerkzaamheden uit aan de oostkant van het spoor. Verder werkten we aan de spoorbrug over de Kerstanjewetering, waar een geleiding komt die moet voorkomen dat een trein bij ontsporing op het stalen gedeelte van de brug botst. Op de nieuwe spoorbrug op het rangeerterrein van DSM hebben we sporen ingegoten.
Meer treinen tussen Rijswijk en Rotterdam
Het werk valt onder het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Met dit project maakt ProRail het spoor geschikt voor meer treinen waardoor het straks nog makkelijker wordt om de trein te pakken. Op dit moment rijden er 22 treinen per uur op dit traject, straks worden dat er 28. Voor het gebied tussen Delft Campus en Rijswijk betekent het een verdubbeling van het aantal sporen; van twee naar vier.