Delft : Vernieuwing station Delft Campus
De groei aan treinreizigers zet de komende jaren door. Die groei concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits. En op de drukke routes van en naar grote steden, zoals tussen Den Haag en Rotterdam. Om op dit traject meer treinen te laten rijden, past ProRail station Delft Campus aan. Delft Campus heette tot 15 december 2019 Delft Zuid.
- Locatie
- Delft
- Programma
- Hoogfrequent Spoorvervoer
- Startdatum
- 2019
- Einddatum
- 2024
Spoorverdubbeling
Tussen Rijswijk en Delft Campus wordt het spoor over een lengte van 5,8 kilometer verdubbeld van twee naar vier sporen. De sporen komen aan weerszijde van de bestaande sporen te liggen. Op station Delft Campus worden de zijperrons vervangen door twee middenperrons, met aan iedere kant een spoor.
Veilige onderdoorgang
Een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor vormt een veilige verbinding tussen de west- en oostkant van het station. De ingang van het station wordt herkenbaar en ligt niet meer aan de Kruithuisweg met voorbijrazend autoverkeer. De trappen vanaf de Kruithuisweg verdwijnen dan ook. Vanuit de tunnel zijn de perrons bereikbaar met trappen en liften, zodat het station beter toegankelijk is voor iedereen.
Stralend in de zon
Het is nog maar drie jaar geleden dat we samen met Strukton begonnen met de bouw van het eerste energieneutrale station van Nederland. Inmiddels staat station Delft Campus te stralen in het Delftse Schieoevers. Dankzij de iconische perronkap met zonnepanelen levert dit station net zoveel energie op als dat het verbruikt.
Duurzaam station
Boven de perrons komt een bijzondere en opvallen perronkap die volledig bestaat uit zonnepanelen. De opbrengst van de panelen is gelijk aan de energiebehoefte van het hele station. Delft Campus wordt daarmee het eerste energieneutrale station van Nederland.
Planning
In het voorjaar van 2019 begonnen we met kabels, leidingen, grondwerk en aanpassingen aan de P&R. De P&R was in het najaar klaar. Hierna zijn we gestart met het inrichten van het bouwterrein en het verwijderen van bomen voor het spoor.
Andere grote veranderingen volgen in 2021. Dan gaat de onderdoorgang open voor voetgangers en fietsers, bouwen we het station en maken we een duurzame overkapping. In 2023 volgt dan de aanleg van de buitenste sporen. Een jaar later sluiten we de nieuwe sporen aan. Als het goed is, zijn we in 2024 helemaal klaar.
Snel de volgende trein
De aanpassingen aan Delft Campus zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op het traject Rijswijk-Rotterdam. Binnen dit programma zorgt ProRail er, samen met partners, voor dat er straks tussen Den Haag en Rotterdam meer treinen kunnen rijden. Als reiziger hoef je dan niet meer op de klok te kijken. De volgende trein komt immers binnen een paar minuten voorrijden.
Bekijk hier de video's over de werkzaamheden voor PHS Rijswijk - Rotterdam
Nieuws over dit project
-
Twee nieuwe sporen tussen Rijswijk en Delft Campus zijn klaar
26 augustus 2024
-
Een jaar energieneutraal Delft Campus
22 december 2022
-
Kou getrotseerd: werkzaamheden goed verlopen
12 december 2022