Een jaar energieneutraal Delft Campus
Nieuws
Station Delft Campus bestaat deze week exact één jaar. En wat blijkt: het station wekt twee keer zoveel energie op dan dat het verbruikt. Dat overstijgt alle verwachtingen. Om dat te vieren delen ProRail en NS donderdagochtend 22 december koffie uit aan reizigers.
Duurzaamheid stimuleren
Duurzaamheid staat bij zowel ProRail als NS hoog in het vaandel. Alleen door het openbaar vervoer zo duurzaam mogelijk te maken halen we als samenleving onze doelstellingen. Daarom is het extra fijn dat station Delft Campus goede cijfers laat zien. Het station wekt energie op door een dak van zonnepanelen. Daarnaast was het gebruik van duurzame materialen een eis bij de aanbesteding en heeft de gemeente een groene wand aangebracht.
Maar het blijft niet alleen bij een duurzaam station. Ook duurzame mobiliteit die ervoor zorgt dat reizigers van deur tot deur duurzaam kunnen reizen wil NS stimuleren. Of dat nu per fiets is of een elektrische deelscooter. Alle treinen van NS rijden al sinds 2017 op 100 procent groene stroom, ook op dit traject.
Vernieuwd Delft Campus
Delft Campus is helemaal vernieuwd als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam. Met dit programma realiseren we op de drukste trajecten in Nederland hoogfrequent spoorvervoer en maken we het spoorwegennet in Nederland geschikt voor de huidige én toekomstige vraag van reizigers, goederenvervoerders en verladers. Op deze trajecten kunnen mensen elke tien minuten in een trein stappen, de ‘tienminutentrein’.
Op het traject Den Haag – Rotterdam rijden nu acht intercity’s en vier Sprinters. NS heeft de ambitie om per 2025 zes Sprinters te gaan rijden. Door deze groei worden banen, scholen en voorzieningen nog beter bereikbaar en blijven steden ook in de toekomst duurzaam bereikbaar. Daarnaast is realisatie van het station Delft Campus ook een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling rondom stationsgebied Delft Campus in Schieoevers.
Delft Campus
De groei aan treinreizigers zet de komende jaren door. Die groei concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits. En op de drukke routes van en naar grote steden, zoals tussen Den Haag en Rotterdam. Om op dit traject meer treinen te laten rijden, heeft ProRail station Delft Campus aangepast.
Meer nieuws
-
ProRail daalt niveau op CO2-Prestatieladder
22 maart 2024
-
Ruim tweeduizend zonnepanelen op stations
2 februari 2022
-
Station Delft Campus: het eerste energieneutrale station
20 december 2021