Opgepast: zomer vol spooronderhoud

Nieuws

5 juli 2022

ProRail werkt met zijn aannemers de komende maanden hard door aan de vernieuwing van het spoor. Juist in de vakantietijd doen we veel, omdat het dan minder druk is in de trein. Daardoor hebben minder reizigers last van buitendienststellingen. Ons werk kan impact hebben op je treinreis, dus raadpleeg voor vertrek altijd je reisplanner.

Meer onderhoud nodig

Onderhoud is noodzakelijk voor het spoor. Op die manier houden we treinreizen veilig en zorgen we dat er zo min mogelijk onverwachte storingen optreden. Omdat we door de jaren heen steeds meer treinen laten rijden over het spoor, is ook steeds meer onderhoud nodig. Dat is slecht nieuws voor de thuisblijvers tijdens de vakantie, want dat betekent meer hinder.

Hieronder vind je een overzicht van de grootste en meest hinderlijke werkzaamheden deze zomer.

Bekijk hier een beknopt overzicht

Utrecht - Geldermalsen

Van 14 juli tot 6 augustus werken we op verschillende plekken aan het spoor tussen Utrecht en Geldermalsen. We werken bij Culemborg aan de ondergrond waar het spoor op ligt: de baan.

Een stabiele baan is essentieel om treinen veilig te kunnen laten rijden. Op dit moment rijden de treinen hier met een snelheidsbeperking omdat het spoor niet stabiel genoeg is. Daarom maken we over 4,5 kilometer over twee sporen de baan steviger, zodat treinen er straks veilig en sneller kunnen rijden. Vervoerder NS zet bussen in. Lees hier meer over de baanstabilisatie.

Amersfoort - Utrecht

Van 27 juli tot 1 augustus werken we op verschillende plaatsen aan het spoor tussen Amersfoort en Utrecht. De stations Bilthoven en Den Dolder krijgen een opknapbeurt. Ook wordt het spoor op verschillende plaatsen vernieuwd zodat het weer jaren mee kan.

Op Amersfoort Centraal gebeurt er ook een boel: Zo verlagen we het perron bij spoor 1 om de toegankelijkheid van reizigers te vergroten. En we vernieuwen spoor 4 en de PON-lijn tot aan de Leusderweg. Er is een week lang geen treinverkeer tussen Utrecht en Amersfoort. NS zet bussen in. 

Amersfoort – Hilversum - Weesp

Van 7 tot 11 augustus werken we op verschillende plaatsen aan het spoor tussen Amersfoort, Hilversum en Weesp. In Hilversum vinden werkzaamheden plaats vanuit het project HOV in ‘t Gooi. De tijdelijke overweg Oosterengweg wordt verwijderd en de nieuwe busoverweg op het baanvak Hilversum-Utrecht wordt aangelegd.

Ter hoogte van de Maartensdijkseweg in Hilversum wordt de NABO  verwijderd en leggen we een fietstunnel aan. De oplevering van de fietstunnel en de ingebruikname hiervan staat gepland voor oktober van dit jaar. Vervoerder NS zorgt tijdens de werkzaamheden voor vervangend busvervoer.

Ede-Wageningen - Arnhem

Van 7 tot en met 31 augustus werken we aan het spoor in Ede. Onder de naam Spoorzone Ede bouwen ProRail, gemeente Ede en NS een nieuw en goed bereikbaar station Ede-Wageningen met moderne voorzieningen. Denk aan een nieuw busstation, nieuwe fietsenstallingen, een nieuwe reizigerstunnel onder het station en betere loop- en fietsroutes.

Door aanpassingen aan het spoor rijden hier straks elke 10 minuten Intercitytreinen van Nijmegen in de richting van Schiphol en andersom. Lees alles over dit project op Spoorzone-ede.nl.

Boxtel - Eindhoven

Van 9 tot 26 augustus werken we aan het spoor tussen Boxtel en Eindhoven. In deze periode van 17 dagen plaatsen we onder andere acht hogesnelheidswissels. Hierdoor hoeven treinen in de toekomst minder af te remmen om van spoor te wisselen. Deze wissels zijn 140 meter lang en worden voorafgaand aan de werkzaamheden in delen langs het spoor klaargelegd.

NS zet bussen in die mogelijk met vertraging te maken krijgen vanwege wegwerkzaamheden bij Eindhoven. Lees hier meer over dit project.

Geldermalsen - Tiel

Van 15 tot 20 augustus werken we aan het spoor tussen Geldermalsen en Tiel. We voeren onderhoud uit aan het spoor en een overweg. NS zet vervangend vervoer in.

Maastricht – Heerlen

Van 24 augustus tot 3 september werken we aan het spoor tussen Maastricht en Heerlen. We vernieuwen overwegen en delen van het spoor. Hiermee houden we het spoor in goede conditie. Zo kunnen de treinen er comfortabel en veilig overheen blijven rijden. Vervoerder Arriva biedt vervangend vervoer.

Station Amsterdam Zuid en de A10 Zuid

Voor de bouwwerkzaamheden aan de tweede reizigerstunnel op station Amsterdam Zuid krijgen treinreizigers en wegverkeer te maken met hinder. De A4 en de A10 Zuid richting Utrecht zijn dan afgesloten vanaf knooppunt Badhoevedorp tot oprit S109 RAI. Deze afsluiting start op vrijdag 22 juli om 22.00 uur en eindigt op woensdag 3 augustus voor de ochtendspits. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de A9 en A5.

In 11 dagen tijd worden er 135 funderingspalen in de grond gebracht en zo’n 340 ton damwand voor de bouw van de Brittenpassage. Om de fundering te kunnen bouwen, moet de A10 Zuid over een lengte van zo’n 100 meter worden afgraven. En dat betekent hinder. Er rijden minder treinen en verkeer op de weg wordt omgeleid.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers