Werkzaamheden in spoortunnel bij Rotterdam Blaak
Nieuws
Voor de tweede keer dit jaar gaat Swietelsky Rail een stuk spoor vernieuwen in de Willemsspoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid. Van 30 juli tot en met 7 augustus vernieuwen we de spoorstaven en vervangen we de houten dwarsliggers. Ook gaan we aan de slag met nieuwe roltrappen. Tijdens de werkzaamheden stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak.
Onderhoud aan de Willemsspoortunnel
Het spoor in de Willemsspoortunnel heeft onderhoud nodig. Twee jaar geleden vernieuwden we vijf kilometer aan spoor in de tunnel. Ook vervingen we een groot deel van de houten dwarsliggers. We pakken nu het resterende spoor in de tunnel aan. Voor de spoortstaven gebruiken we de RUS1000s. Dit is een ombouwtrein die de spoorstaven vervangt.
Ook vervangen we de overige houten dwarsliggers voor betonnen en kunststof varianten. Betonnen dwarsliggers gaan langer mee dan houten dwarsliggers. Een nadeel is dat beton een stuk zwaarder is dan hout. Daarom is er op een aantal plekken gekozen voor kunststof dwarsliggers. Deze zijn duurder, maar ook lichter dan de betonnen variant. Daarmee zijn deze beter geschikt voor in een tunnel.
Roltrappen station Rotterdam Blaak
De roltrappen op station Rotterdam Blaak zijn toe aan vernieuwing. Daarom gaan we roltrappen vervangen. We starten tegelijk met de werkzaamheden in de Willemsspoortunnel. Daarna hebben we zes weken nodig om de roltrappen af te werken en in gebruik te nemen.
Treinverkeer tijdens de werkzaamheden
Van 30 juli tot en met 7 augustus rijdt NS met een aangepaste dienstregeling en stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak. Er rijden bussen tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak. Van 14 tot en met 20 oktober gaan we opnieuw aan de slag en maken we het werk af. Check de reisplanner voor het laatste reisadvies.
Raadpleeg de reisplanner Raadpleeg de reisplanner
Zomerwerk
Ieder jaar weer: in de zomer werken we aan het spoor. En ieder jaar heeft dat vervelende gevolgen. Voor reizigers en omwonenden. Het geeft drukte in trein, bus en op het station. Het zorgt voor files, lawaai en stof in je tuin. Kan dat nou niet anders? Waarom doen we dat?
Meer nieuws
-
Informatieavond over werkzaamheden in Wierden
20 augustus 2024
-
Eerste spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang gesloopt
14 augustus 2024
-
Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
8 augustus 2024