Opnieuw snelheidsverlaging op de HSL
Nieuws
Het treinverkeer op de HSL zal de komende periode meer hinder ondervinden van de problemen op tien viaducten in het Groene Hart. Er is besloten de snelheid op vijf viaducten te verlagen van 120 naar 80 kilometer per uur.
Onderzoeken
Recent zijn er nieuwe conclusies getrokken uit de onderzoeken naar de constructieve ontwerpfouten bij de viaducten die zijn aangelegd door het bouwconsortium Hollandse Meren. Tijdens de aanleg van de HSL (hogesnelheidslijn) zijn ze te licht ontworpen waardoor ze nu niet stabiel genoeg meer zijn om nog met hoge snelheid overheen te rijden.
ProRail betreurt de ontstane situatie. Vooral omdat de verwachting is dat door deze nieuwe maatregel de treinen twee á drie minuten langer onderweg zijn. Wat dit voor gevolgen heeft voor de dienstregeling is nu lastig aan te geven. De komende dagen zullen we dit nadrukkelijk in de gaten houden. Wellicht zijn we genoodzaakt minder treinen te laten rijden om ervoor te zorgen dat de dienstregeling wel betrouwbaar blijft.
Minder snel
De hogesnelheidstrein kan rond Rijpwetering - mede door de instabiliteit van viaduct Zuidweg - niet de beoogde snelheid van 300 kilometer per uur rijden, maar slechts 80. Een deel van dat viaduct zal daarom op termijn vernieuwd moeten worden. Chris Heutinck, vakdeskundige civiele techniek bij ProRail, vertelt wat er aan de hand is.
Meer nieuws
-
Opnieuw herstelwerkzaamheden in Groningen
28 november 2024
-
Treinverkeer tot Groningen Europapark hervat na tegenslagen
27 november 2024
-
Start tijdelijk herstel van verzakkingen in Groningen
26 november 2024