Perronwerkzaamheden Utrecht Centraal in twee fases
Nieuws
Op station Utrecht Centraal starten we vrijdag 30 augustus met ingrijpende perronwerkzaamheden. Door veiligheids- en uitvoerbaarheidsredenen kunnen we een deel van de werkzaamheden niet uitvoeren tijdens de geplande treinvrije periode. De afgelopen weken heeft ProRail intensief gezocht naar haalbare alternatieven om toch alle werkzaamheden uit te voeren. Pas deze week bleek dat de alternatieven niet voldoende zijn om het werk veilig en op tijd te realiseren.
Verbreden perron 3
Perron 3 is aan de kant van spoor 5 tijdens de spits een van de drukste perrons van Nederland. We maken ons zorgen over de drukte. Daarom zetten we al enige tijd crowd control in om alles goed te regelen. Dat is natuurlijk geen definitieve maatregel. Daarom is besloten om dit perron te verbreden. Dat is een grote logistieke puzzel waarvoor we negen dagen aan de slag moeten.
Voorbereidende werkzaamheden
De werkzaamheden zoals die oorspronkelijk gepland waren, zijn aangepast. Zo zou in deze negen dagen ook perron 3 verbreed worden en spoor 5 en de bijbehorende bovenleiding verlegd. Deze plannen worden nu niet uitgevoerd.
Wel voeren we de voorbereidende werkzaamheden uit, die nodig zijn voor het project. We verwijderen en verplaatsen een wissel. We passen seinen aan en korten spoor 4 in. Daarnaast verlengen we het tweede perron bij spoor 3 en 4. Hiermee ontstaat ruimte waardoor in een latere – nog te bepalen - periode spoor 5 verlegd en het perron verbreed kan worden.
Logistieke- en veiligheidsuitdagingen
Tijdens de voorbereiding bleek het oorspronkelijke projectplan niet veilig uitvoerbaar binnen de geplande tijd. Bovendien zijn de beschikbare middelen onvoldoende. Er moet gewerkt worden terwijl station Utrecht Centraal gewoon open is en de treinen rijden. Het was niet mogelijk om veilig te werken binnen de beschikbare tijd en met het aanwezige personeel.
Diverse pogingen om alternatieve oplossingen te vinden, leverden helaas niet het gewenste resultaat op. Daarom voeren we een deel van het werk later uit. Zo houden we het veilig voor reizigers en werkers. Bovendien kan het nu ingeplande werk veilig en binnen de geplande tijd worden afgerond.
Crowd control blijft nodig
We zoeken nu een nieuwe periode om de overige werkzaamheden alsnog uit te voeren. Alle betrokken partijen worden tijdig geïnformeerd zodra er meer duidelijkheid is. Totdat het volledige project is uitgevoerd blijft crowd control aan de kant van spoor 5 nodig. Dit kan leiden tot hinder voor reizigers op station Utrecht Centraal, zoals langere wachttijden of drukte op de perrons.
ProRail gebruikt de lessen die uit dit project zijn geleerd om toekomstige plannings- en besluitvormingsprocessen verder te verbeteren. Zo verbeteren we onze risicobeoordeling en de nauwere samenwerking met aannemers en andere partners. En we zorgen ervoor dat soortgelijke uitdagingen tijdig worden geïdentificeerd en aangepakt.
We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren, voor beter en meer treinverkeer. Dit brengt steeds grotere uitdagingen met zich mee.
Lees hoe we hiermee omgaan →
Meer nieuws
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024
-
Geen treinverkeer tussen Vlissingen en Middelburg
11 november 2024
-
VolkerRail gaat bovenleidingsportalen Breda-Tilburg vervangen
7 november 2024