Planuitwerking voor nieuw station Rotterdam Stadionpark van start
Nieuws
ProRail kan aan de slag met de uitwerking van een ontwerp voor een nieuw station Rotterdam Stadionpark. Het huidige station Rotterdam Stadion wordt geschikt gemaakt als regulier treinstation. Nu stoppen hier alleen treinen bij wedstrijden in de Kuip. In de toekomst gaan er zes treinen per uur in beide richtingen rijden.
Betere overstapmogelijkheden
De komst van de nieuwe stadsbrug en betere ov-verbindingen zorgt voor een kortere reistijd en betere overstapmogelijkheden. Dit is nodig omdat er in het gebied rondom het station duizenden woningen worden gebouwd. Woningen, werk, scholen en andere voorzieningen worden zo beter en sneller bereikbaar. De kortere reistijd en een nieuw station betekent meer kansen voor iedereen, want er komen meer banen en opleidingen binnen handbereik.
Nieuw ontwerp
Royal HaskoningDHV en Benthem Crouwel Architecten gaan voor ProRail een ontwerp maken voor het spoor en het nieuwe station. Als de goederenopstelsporen tussen het stationsviaduct en het Varkenoordviaduct verdwijnen ontstaat ruimte voor een kortere traverse, extra woningbouw en een goede aansluiting. Met twee eilandperrons met sporen aan beide zijden kunnen hier straks meer treinen tegelijkertijd stoppen. Tijdens evenementen kunnen dan meer treinen worden ingezet en grote hoeveelheden reizigers beter worden opgevangen.
Projectmanager André Hagen vertelt: “We zijn blij dat we nu echt aan de slag kunnen gaan met het verkennen van oplossingen. De omgeving speelt een belangrijke rol bij de inpassing van de toegangswegen en het openbaar vervoer dat op het station gaat aansluiten. Hier willen we belanghebbenden en omwonenden vroegtijdig bij betrekken.”
Niet alleen het station
Het stationsgebied rondom het stadion wordt ook vernieuwd door de gemeente Rotterdam. Naast de aanpassingen aan het station en de sporen komt er een aansluiting met ov en een traverse over het spoor. Daarmee vormt het station een belangrijke een belangrijke verbinding tussen de wijken aan beide zijden van het spoor. Leerlingen van het Technasium Fortes in Gorinchem gaan ProRail helpen met het ontwerp voor de traverse over het spoor.
Stadionpark op de schop
De gemeente Rotterdam, MRDH, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en VRo zijn opdrachtgever voor het MIRT-project Stadsbrug, HOV en station Stadionpark. Zij kozen uit twee alternatieven voor een station met twee eilandperrons.
Meer nieuws
-
Geen treinverkeer tussen Vlissingen en Middelburg
11 november 2024
-
Vernieuwd Den Haag Hollands Spoor feestelijk geopend
1 oktober 2024
-
Uitstel informatieavond station Hazerswoude-Rijndijk
19 september 2024