Rotterdam : station Rotterdam Stadionpark
Het station Rotterdam Stadion bij De Kuip is nu alleen in gebruik bij evenementen. We bouwen dit huidige evenementenstation om tot een nieuw station en deze krijgt de naam: Rotterdam Stadionpark. Dit nieuwe station wordt opgenomen in de dienstregeling en wordt dagelijks in gebruik genomen.
- Locatie
- Rotterdam
- Startdatum
- 2020
- Einddatum
- 2033
Kortere reistijd
De regio Rotterdam groeit. In de Oostflank, het gebied tussen Prins Alexander en Zuidplein, komen ongeveer 30.000 nieuwe woningen bij. De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen, snel openbaar vervoer en het treinstation Rotterdam Stadionpark. Zuid en Oost worden zo met elkaar verbonden. Woningen, werk, school en andere voorzieningen worden beter en sneller bereikbaar. De kortere reistijd betekent meer kansen voor iedereen - er komen meer banen en opleidingen binnen handbereik.
Op initiatief van de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam, is hiervoor het MIRT-project ‘Stadsbrug, HOV en station Stadionpark’ gestart. Gezamenlijk met de initiatiefnemers en belanghebbenden wil ProRail een mooi en duurzaam station realiseren dat klaar is voor de toekomst.
We werken samen
In overleg met bewoners, ondernemers en organisaties werken we de plannen verder uit voor het nieuwe station Rotterdam Stadionpark. Wil jij meedenken? Op deze projectpagina lees je hoe je dat kunt doen, zodra hier meer bekend over is. Heb je nu al vragen? Neem dan gerust contact op.
MIRT planning- en studiefase
ProRail is verantwoordelijk voor de plannen en de bouw van het nieuwe station Rotterdam Stadionpark. Uitgangspunt is dat er zes treinen (Sprinters) per uur in beide richtingen rijden; in de toekomst wellicht acht treinen. Daarvoor moeten we het huidige station Rotterdam Stadion aanpassen. We verplaatsen bijvoorbeeld enkele sporen en werken aan de perrons en de wissels. Ook zorgen we voor nieuwe stationsvoorzieningen, zoals bankjes, prullenbakken en toegangspoorten. Daarnaast realiseren we een brug voor voetgangers over het spoor - als extra verbinding tussen de wijken.
De komende jaren werken we de plannen voor het nieuwe station Rotterdam Stadionpark verder uit. Dat doen we in overleg met bewoners, ondernemers en organisaties. Zodra de plannen concreet zijn en de bestuurders besluiten hebben genomen, starten we met de voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe Rotterdam Stadionpark
Samenhang met andere projecten
De gemeente Rotterdam werkt aan de plannen voor de stationsomgeving. Daarnaast spelen er andere projecten en ontwikkelingen in het gebied waardoor een integrale aanpak nodig is. Voorbeelden zijn: Stadsbrug en HOV-verbinding, MIRT-verkenning Oude Lijn, gebiedsontwikkeling Feyenoord City en Feyenoord XL. In nauw overleg met interne en externe partijen, bewaken we de samenhang in alle plannen voor een succesvol resultaat.
Lees meer over project Oude Lijn Lees meer over project Oude Lijn
Meer informatie
Stadsbrug en OV Oostflank Rotterdam Stadsbrug en OV Oostflank Rotterdam
Oostflank Rotterdam Oostflank Rotterdam
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Planuitwerking voor nieuw station Rotterdam Stadionpark van start
29 november 2024