Rotterdam : station Rotterdam Stadionpark

Het station Rotterdam Stadion bij De Kuip is nu alleen in gebruik bij evenementen. We bouwen dit huidige evenementenstation om tot een nieuw station en deze krijgt de naam: Rotterdam Stadionpark. Dit nieuwe station wordt opgenomen in de dienstregeling en wordt dagelijks in gebruik genomen.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 31 mei 2024.
Locatie
Rotterdam
Startdatum
2020
Einddatum
2033

Kortere reistijd

De regio Rotterdam groeit. In de Oostflank, het gebied tussen Prins Alexander en Zuidplein, komen ongeveer 30.000 nieuwe woningen bij. De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen, snel openbaar vervoer en het treinstation Rotterdam Stadionpark. Zuid en Oost worden zo met elkaar verbonden. Woningen, werk, school en andere voorzieningen worden beter en sneller bereikbaar. De kortere reistijd betekent meer kansen voor iedereen - er komen meer banen en opleidingen binnen handbereik.  

Op initiatief van de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam, is hiervoor het MIRT-project ‘Stadsbrug, HOV en station Stadionpark’ gestart. Gezamenlijk met de initiatiefnemers en belanghebbenden wil ProRail een mooi en duurzaam station realiseren dat klaar is voor de toekomst.

We werken samen

In overleg met bewoners, ondernemers en organisaties werken we de plannen verder uit voor het nieuwe station Rotterdam Stadionpark. Wil jij meedenken? Op deze projectpagina lees je hoe je dat kunt doen, zodra hier meer bekend over is. Heb je nu al vragen? Neem dan gerust contact op.

Ga naar de contact pagina Ga naar de contact pagina

MIRT planning- en studiefase

ProRail is verantwoordelijk voor de plannen en de bouw van het nieuwe station Rotterdam Stadionpark. Uitgangspunt is dat er zes treinen (Sprinters) per uur in beide richtingen rijden; in de toekomst wellicht acht treinen. Daarvoor moeten we het huidige station Rotterdam Stadion aanpassen. We verplaatsen bijvoorbeeld enkele sporen en werken aan de perrons en de wissels. Ook zorgen we voor nieuwe stationsvoorzieningen, zoals bankjes, prullenbakken en toegangspoorten. Daarnaast realiseren we een brug voor voetgangers over het spoor - als extra verbinding tussen de wijken.

De komende jaren werken we de plannen voor het nieuwe station Rotterdam Stadionpark verder uit. Dat doen we in overleg met bewoners, ondernemers en organisaties. Zodra de plannen concreet zijn en de bestuurders besluiten hebben genomen, starten we met de voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe Rotterdam Stadionpark

Samenhang met andere projecten

De gemeente Rotterdam werkt aan de plannen voor de stationsomgeving. Daarnaast spelen er andere projecten en ontwikkelingen in het gebied waardoor een integrale aanpak nodig is. Voorbeelden zijn: Stadsbrug en HOV-verbinding, MIRT-verkenning Oude Lijn, gebiedsontwikkeling Feyenoord City en Feyenoord XL. In nauw overleg met interne en externe partijen, bewaken we de samenhang in alle plannen voor een succesvol resultaat.

Lees meer over project Oude Lijn Lees meer over project Oude Lijn

Meer informatie

Nieuwsbericht over openbaar vervoer in regio Rotterdam Nieuwsbericht over openbaar vervoer in regio Rotterdam

Stadsbrug en OV Oostflank Rotterdam Stadsbrug en OV Oostflank Rotterdam

Oostflank Rotterdam Oostflank Rotterdam

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers