Proef met gras en bomen in fietsenstalling bij station Delft
Nieuws
Wie de komende periode de fietsenstalling van station Delft binnenrijdt, waant zich in een groen bos. Door middel van beeldprojecties en mét geluid op de hoofdroute lijkt het alsof je in een natuurlijke omgeving bent. De voorbereidingen hiervoor beginnen op 1 juni. Vanaf 14 juni zijn de projecties te zien.
Tempo minderen
Met de beeldprojecties wil ProRail bereiken dat men in de fietsenstalling tempo mindert en daardoor meer oog heeft voor elkaar. Zo verbeteren we de gebruikerservaring. In de laatste fase van deze pilot wordt, na eerdere subtiele aanpassingen, nu een situatie gecreëerd die een grotere gedragsbeïnvloeding tot doel heeft.
De ondergrondse fietsenstalling bij station Delft is een van de weinige fietsenstallingen waar je fietsend doorheen mag. Via de fietsenstalling kun je makkelijk, zonder in te checken, de andere kant van het station bereiken, of je fiets snel en makkelijk parkeren voordat je op de trein stapt. Een naadloze aansluiting van het fietsnetwerk tot de trein dus.
Veiligheid voorop
De haast in het al fietsend vinden van een plek heeft echter een keerzijde. Een aantal gebruikers ervaart de stalling als onveilig. Het is onduidelijk welk gedrag er van de voetgangers en fietsers wordt verwacht, met vele onduidelijke situaties en soms ongelukken tot gevolg.
De snelheid van fietsers is te hoog wanneer je vanuit de hoofdroute kris kras de gangpaden in fietst. De veiligheid van reizigers is van groot belang, daarom startte ProRail een onderzoek. In afstemming met gemeente Delft en NS werden diverse ideeën opgehaald en ter verbetering van verkeersveiligheid uitgewerkt.
Kleine aanpassingen
De pilot verliep in een aantal fases. Eerder werden al een aantal kleine aanpassingen aan de stalling gedaan. Om te beginnen zijn diverse rekken in de hoofdroute van de stalling verplaatst om meer ruimte te creëren en het zicht op de toegangen te verbeteren.
Daarna zijn er subtiele blauwe lijnen op de vloer geplaatst met daarnaast voetgangerslogo’s. Deze markeren de overgang tussen de doorgaande route en de gangpaden tussen de fietsrekken. Vervolgens is er een extra zone toegevoegd die ruimte geeft aan voetgangers om zich veiliger te verplaatsen, bijvoorbeeld wanneer je vanuit het station richting de locatie je OV-fiets wil ophalen. In deze zone kan met ook rustig op of van de fiets stappen.
Reizigers steeds positiever
Voorafgaand aan de pilot en na een gewenningsperiode van een aantal weken zijn de gebruikers en de beheerders van de stalling bevraagd. Deze resultaten zijn positief. Bij iedere fase is over het geheel bezien een hoger rapportcijfer gegeven aan de beleving in de stalling.