ProRail en Heemstede vervangen overweg Leyduin voor tunnel

Nieuws

19 april 2022

De beste overweg is een opgeheven overweg, vinden we bij ProRail. Overwegen, zeker de niet-beveiligde exemplaren, zijn immers niet zo veilig. Om het spoor bij Leyduin in Heemstede veilig over te steken, is nu de eerste stap gezet: ProRail en de gemeente Heemstede hebben op 19 april een intentieovereenkomst getekend om de veiligheid van de overweg te verbeteren.

Nieuwe tunnel

De niet actief beveiligde overweg (NABO) wordt vervangen door een tunnel. Zo krijgen mensen veilig toegang tot Buitenplaats Leyduin, een natuurgebied tussen Bloemendaal en Heemstede.

ProRail onderzocht in een werkgroep diverse opties om de NABO aan te pakken, vertelt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “In deze werkgroep zaten diverse betrokken partijen: de gemeente Heemstede, Landschap Noord-Holland, provincie Noord-Holland, Wandelnet, Fietsersbond en Waternet. Omdat het voor alle partijen een belangrijke kruising is, was zomaar opheffen niet wenselijk. We moeten een goed en veilig alternatief bieden.”

Zomaar opheffen was niet wenselijk. We moeten een goed en veilig alternatief bieden.

Harro Homan regiodirecteur bij ProRail

Volgende fase

Een van de wensen is dat ook mindervaliden de tunnel kunnen gebruiken. Dat maakte de bestaande tunnel van Waternet geen goed alternatief voor de overweg. Een nieuwe tunnel is de beste oplossing en die komt op een andere locatie, het is namelijk niet mogelijk om op de huidige locatie een tunnel te maken. ProRail heeft daarom samen met de gemeente en verschillende grondeigenaren de meest geschikte locatie voor de nieuwe tunnel bepaald. Op de site van de gemeente Heemstede vind je meer informatie, waaronder de locatie van de nieuwe onderdoorgang. Op 19 april tekenden ProRail en de gemeente Heemstede een intentieovereenkomst om de veiligheid van de overweg te verbeteren.

De tunnel ligt er niet van vandaag op morgen: we kunnen nu verder met de planuitwerking. ProRail en de gemeente Heemstede hebben hiervoor geld gereserveerd. Na de planuitwerking moet een realisatieovereenkomst worden gesloten, daarna start de uitvoering.

Aanpak risicovolle overwegen

Bij een niet actief beveiligde overweg moeten mensen zelf alert zijn op een naderende trein. Er zijn geen bellen en overwegbomen. Omdat er steeds meer treinen rijden en treinen steeds sneller en stiller worden, zijn deze overwegen levensgevaarlijk: jaarlijks vallen er gemiddeld twee doden op NABO en er vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats.

NABO

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail de opdracht gegeven om de 180 publiek toegankelijke, niet actief beveiligde overwegen (NABO) zo snel mogelijk op te heffen. Inmiddels zijn er ruim 90 gesloten.

Lees over dit programma

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers