ProRail en NS stappen samen in EU Rail
Nieuws
ProRail en NS zijn gezamenlijk kernlid geworden van het Europees onderzoeksprogramma Europe’s Rail Joint Undertaking (EU Rail), de opvolger van het Europese onderzoek- en innovatieprogramma Shift2Rail.
Europese ontwikkeling
ProRail en NS zien grote mogelijkheden in deze Europese ontwikkeling en treden daarom gezamenlijk op als vertegenwoordigers van de Nederlandse spoorsector. Na het tekenen van de overeenkomst zijn de partners NS en ProRail samen Founding Member en zullen ze deelnemen aan de eerste bestuursvergadering op 21 december.
Doorbraken voor de toekomst
De Europese Commissie en de Europese spoorwegsector starten het programma gezamenlijk op en zetten Europese subsidies in voor spoorinnovaties. Het doel is om doorbraken voor de toekomst te realiseren. Zo moet het programma helpen om verschillende Europese spoorsystemen beter op elkaar te laten aansluiten, om capaciteitsgroei op het spoor na 2030 te faciliteren en om vervoer via het spoor goedkoper en aantrekkelijker te maken.
De beoogde innovaties van EU Rail gaan ook helpen om het nationale Toekomstbeeld OV te realiseren. Het kernlidmaatschap is voor de duur van tien jaar en valt onder het brede programma Horizon Europe dat eindigt in 2031. Een aantal Nederlandse kennispartners – zoals TU Delft, TNO en Deltares – heeft de intentie uitgesproken om aan dit programma mee te werken.
Pijlers voor innovatie en technologie
EU Rail bestaat uit twee pijlers: een innovatiepijler en technologiepijler waarin wordt gewerkt aan de ontwikkeling van technologische vernieuwingen en systeemsprongen binnen Europa en aan manieren om deze vernieuwingen snel te standaardiseren.
In de innovatiepijler willen de kernleden samen met andere Europese spoorbedrijven innovaties ontwikkelen. Denk aan slimme modellen die met behulp van kunstmatige intelligentie treinen bijsturen op basis van actuele reizigersaantallen. Of aan het verder ontwikkelen van Automatic Train Operation (ATO), het gebruik van data bij het onderhoud van treinen, vermindering van geluid en trillingen, vernieuwingen om rangeren en grensoverschrijdend goederenvervoer beter te faciliteren, en ook het klimaatbestendig maken van spoorconstructies.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Spoorcapaciteit vergroten met kunstmatige intelligentie
31 januari 2023
-
Zand, zout, wind en techniek
24 mei 2022
-
Innovatieve glasvezeltechnologie om het spoor te verbeteren
7 september 2021