ProRail pakt perronkappen Leeuwarden aan
Nieuws
ProRail verwijdert op korte termijn de kleine kappen van perron 1, 2 en 3 van station Leeuwarden. De gietijzeren constructie van 125 jaar oud bleek van binnenuit aangetast en moet aangepakt worden.
In verband met de veiligheid: onderzoek toonde aan dat alleen extreme wind mogelijk risico’s oplevert voor de omgeving. ProRail wil dat niet afwachten en daarom ontmantelen we, als de vergunning verleend wordt, de kappen al vanaf volgende week en vervangen die door een tijdelijke voorziening.
Kleine kappen
De verwijderingswerkzaamheden zijn we momenteel aan het voorbereiden. We doen nog een aantal checks en controles. Vanaf volgende week zijn we aan de slag. We voeren het met zo min mogelijk hinder voor reizigers uit - bijvoorbeeld door als het kan vooral in de nachtelijke uren te werken. Het betreft overigens alleen de kleine perronkappen van perron 1, 2 en 3. De grote monumentale constructie van de stationshal is niet binnen uit aangetast.
Maatregelen
Onderzoek toonde aan dat extreme wind mogelijk risico’s oplevert voor de omgeving. Afhankelijk van noodzakelijke voorbereidingen, zoals vergunningen en praktische zaken, pakken we deze werkzaamheden daarom volgende week aan. Zoals het weer nu verloopt is er geen probleem en we volgen de voorspellingen nauwlettend. Mocht er toch extreem weer op Leeuwarden af komen, dan nemen we speciale maatregelen om de veiligheid te garanderen. Denk aan gedeeltelijke afzettingen of, in zeer uitzonderlijke gevallen, tijdelijke ontruiming van de perrons.
Blijft in gebruik
Het station blijft overigens in normaal gebruik. Om comfort en beschutting zo snel mogelijk weer aan de reiziger aan te kunnen bieden bouwen we een tijdelijke voorziening op perron 1, 2 en 3. Dit ook met het oog op de komende jaren als in verband met evenementen en 'Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa' vele gasten naar het station reizen. De tijdelijke voorziening zijn we al op papier aan het uitwerken en daar volgt later meer informatie over.
Aanloop
Hoe is deze situatie tot nu toe aangepakt? In het voorjaar van 2016 stond onderhoudswerk gepland. De perronoverkappingen waren toe aan een nieuwe verflaag en opknapwerkzaamheden. Bij de voorbereidingen constateerden we dat de staat van de kappen meer dan regulier onderhoud nodig hadden. Het betreft deels duidelijk en deels moeilijk zichtbare aantasting, vandaar dat verder onderzoek noodzakelijk was. Dat laatste is recent afgerond.
Staat van de perronkappen
Het vervolg onderzoeksrapport van dit najaar blijkt kritisch over de kleine kappen. De grote monumentale dakconstructie van de stationshal is ook meegenomen, maar is met enig onderhoud gewoon te handhaven. Bij de perronkappen gaat het om de gietijzeren constructie die van binnen uit is aangetast: de zuilen hebben decennia lang als afvoer van regenwater gediend. Later zijn pijpen aan de buitenkant geplaatst en liep het regenwater daardoor weg. Maar deze pilaren zijn nu toch te ver achteruit gegaan en vervanging of renovatie is noodzakelijk. Gietijzer vraagt overigens om een speciale aanpak omdat normaal laswerk daar niet op toepasbaar is. Ook de houten fundering sluit niet voldoende meer aan op het gietijzeren deel dat erop staat.
Renoveren of vernieuwen
Hoewel de kappen van perron 1, 2 en 3 geen beschermde status hebben bekijkt ProRail toch of na de verwijdering renovatie mogelijk is. Wellicht is nieuw- of herbouw beter dan renoveren maar ook dat vergt een zorgvuldige uitwerking om de mooie uitstraling van het station te behouden. Beide zijn in ieder geval tijdrovende klussen, vandaar dat we tijdelijk een andere voorziening plaatsen.
Meer nieuws
-
Nieuwe fundering voor monumentale overkapping Dordrecht
8 augustus 2024
-
Tijdelijk wolkendak op station Nijmegen
10 juni 2024
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
31 mei 2024