ProRail sluit cao-akkoord met alle drie de vakbonden
Nieuws
De meerderheid van de leden van vakbonden FNV Spoor, CNV Vakmensen en VHS Railprofessionals heeft ingestemd met het onderhandelingsresultaat van april 2021. Dat betekent dat er een cao-akkoord is. De nieuwe cao loopt van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023.
Waardering en duidelijkheid
Raymond van Hattem, voorzitter van de cao-delegatie van ProRail, is heel blij met het akkoord. “Het was een intensief traject en het is goed dat we nu met zowel VHS Railprofessionals, CNV Vakmensen en FNV Spoor een cao gaan afsluiten. Er ligt een mooie cao waarmee we waardering uitspreken voor alle ProRailers. Het akkoord houdt rekening met de huidige economische tijd en geeft onze medewerkers allemaal duidelijkheid voor een langere periode.”
Er ligt een mooie cao waarmee we waardering uitspreken voor alle ProRailers.
Veel inzet
Tijdens het proces is nogmaals duidelijk geworden dat er naast cao-afspraken veel inzet nodig is om tot een verbetering van de werkbeleving bij de afdeling Verkeersleiding te komen. De druk op de verkeersleidingsposten – deels vanwege onderbezetting – was een van de redenen voor collega’s en FNV om tot werkonderbreking over te gaan.
CNV drong daarom aan op een onafhankelijk onderzoek naar de werkbeleving onder de medewerkers van de afdeling Verkeersleiding. ProRail heeft daarmee ingestemd. Samen met de vakbonden zullen we de onderzoeksopzet maken. Op voorstel van VHS zijn de betrokken partijen overeengekomen om niet met de volgende cao-onderhandelingen te beginnen voordat dit onderzoek en de verbeteracties hebben geleid tot een duidelijke verbetering. Daarom is afgesproken om snel te starten met het onafhankelijke onderzoek.
We gaan niet wachten op de uitkomsten van een onderzoek. Verbeteringen die we nu al kunnen doorvoeren zetten we in gang.
Eén ProRail
“We hebben indringende gesprekken gevoerd met bonden”, zegt COO Ans Rietstra. “We zetten ons samen met hen, de collega’s van Verkeersleiding en een onafhankelijke onderzoekspartij in voor dit onderzoek. Maar we gaan niet wachten op de uitkomsten van het onderzoek. Verbeteringen die we nu al kunnen doorvoeren zetten we in gang.
“We zijn één ProRail en ik wil mij er hard voor maken dat elke collega dat ook zo ervaart. Het maakt niet uit of je bij Verkeersleiding werkt, ergens anders in de operatie of bij een stafafdeling: wij zijn samen ProRail. We hebben iedereen nodig gezien de groei van het vervoer per trein in de komende 10 jaar. Niemand klaart deze klus in z’n eentje.”
In gesprek blijven
ProRail en de bonden blijven gedurende de looptijd van de cao met elkaar in gesprek over de gemaakte afspraken, de uitwerking van regelingen en over hoe het gaat in het algemeen. Zo houden we elkaar ook tussentijds scherp en monitoren we samen de ontwikkelingen binnen en buiten ProRail. Een goede relatie tussen werkgever en vakbonden is in het belang van alle ProRailers.
Meer nieuws
-
Riet Schroven verlaat ProRail
23 oktober 2024
-
ProRail legt verbeterd cao-eindbod neer
11 oktober 2024
-
Brief over plan prestatieverbetering naar Tweede Kamer
16 juli 2024