ProRail trekt aanbestedingsprocedure voor project Maaslijn in
Nieuws
De consequenties van de oorlog in Oekraïne, in combinatie met bestaande uitdagingen op het gebied van grondstoffenprijzen en druk op het integraal ketenbeheer (supply chain) door de coronapandemie, dwingen tot een heroverweging van de marktbenadering voor het project Opwaardering Maaslijn. ProRail is vanwege de gewijzigde omstandigheden genoodzaakt de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in te trekken en zal haar marktbenadering aanpassen. De intrekking betekent een onvermijdelijke vertraging van de beoogde opleverdatum van 2024.
Transparant en realistisch
We vinden het vervelend dat de gebruikers van de Maaslijn langer moeten wachten op verbetering van de verbinding, vooral omdat dit project al door verscheidende oorzaken de nodige hobbels en vertragingen heeft moeten doorstaan. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om transparant en realistisch te blijven over de verwachtingen.
ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland benadrukken dat nut en noodzaak van de opwaardering van de Maaslijn niet ter discussie staat. Elektrificatie van de Maaslijn levert een forse verduurzaming op van het spoorvervoer. Tegelijkertijd wordt daarmee de kwaliteit van het spoornetwerk van Zuidoost Nederland verbeterd. Het project blijft voor alle partijen topprioriteit en we blijven dan ook hard werken om de Maaslijn mogelijk te maken. Dit doen we door bijvoorbeeld conditionerende werkzaamheden, zoals grondverwerving te blijven voortzetten.
Opwaardering Maaslijn
De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Het is een van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige spoorlijnen in Nederland.
Meer nieuws
-
Meeste spoorprestaties boven afgesproken bodemwaarden
20 december 2024
-
Hans Smits stopt als directeur Verkeersleiding
12 december 2024
-
ProRail bereikt definitief cao-akkoord met vakbonden
10 december 2024