ProRail verbindt. Ook in Amsterdam.
Nieuws
Ten oosten van station Amsterdam Amstel wordt flink gebouwd. Zo komt er een woonwijk op de plaats van de oude Bijlmerbajes. De nieuwe woonwijken worden nu nog gescheiden door trein- en metrosporen. Best onhandig. In 2020 bouwen gemeente Amsterdam, ProRail en aannemer BAM Infra daarom een verbindende onderdoorgang onder de sporen.
Wijken verbinden
Amsterdam groeit hard en bouwt hard. In de buurt van station Amsterdam Amstel verrijzen duizenden woningen. Bewoners willen natuurlijk snel van en naar het naastgelegen station kunnen. De nieuwe tunnel gaat daar een handje bij helpen en verbindt straks de buurten Amstelkwartier, Bajeskwartier en Weespertrekvaartbuurt. Het wordt een veilige passage voor voetgangers, fietsers en automobilisten.
Snel en duurzaam
De onderdoorgang wordt onder het spoortalud aangelegd in een relatief korte periode van 16 dagen. De bouw start medio 2020 en is handen van BAM Infra Nederland, die de opdracht hiervoor van de gemeente Amsterdam en ProRail heeft ontvangen. Het project maakt deel uit van de Tunnelalliantie, een specifieke samenwerkingsformule van ProRail met vier aannemers. Bij de bouw worden duurzame en robuuste materialen gebuikt en in het ontwerp is rekening gehouden met inval van daglicht.
Station Amsterdam Amstel
Station Amsterdam Amstel is een belangrijk OV-knooppunt en het aantal reizigers dat gebruik maakt van het station zal blijven groeien. Daarom worden station en directe omgeving grondig gerenoveerd en heringericht. Met als zichtbaar resultaat: een prachtig opgeknapte monumentale hal, meer ruimte voor fietsers, goed ingerichte perrons, de aanleg van een overzichtelijk ingericht stationsplein en de bouw van een nieuw bus- en tramstation. Een samenwerkingsproject van gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, NS en ProRail.
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024