ProRail vervangt dwarsliggers onder 22 wissels in Amsterdam
Nieuws
ProRail vervangt de dwarsliggers onder 22 wissels op het Oosterdokseiland in Amsterdam. Het vervangen van de dwarsliggers begint met een eerste serie van 14 wissels, en start op 14 februari met een 12-daagse buitendienststelling. Dit heeft impact op het treinverkeer tussen Amsterdam en Utrecht.
Einde levensduur
De dwarsliggers moeten vervangen worden, omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn. De vervanging wordt in twee fasen uitgevoerd. De tweede fase start in mei 2024. Strukton Rail voert het werk uit.
De wissels worden op het Oosterdokseiland uitgenomen en naar een tijdelijke ‘railwerkplaats’ tussen de Mariniersbrug en Inntel hotel gebracht. Daar worden de wissels onder andere gedemonteerd en gemonteerd. De werkzaamheden op het Oosterdokseiland kunnen licht- en geluidshinder met zich meebrengen. Dat komt door onder meer het doorslijpen van spoorstaven, de aan- en afvoer van ballast en transport van de wissels.
Meer werkzaamheden
Er wordt op het Oosterdokseiland gewerkt met kwartsloze ballast. Dat is beter voor de gezondheid, maar kan iets meer stof veroorzaken. Bij het lossen van de ballast gebruiken we daarom de SALTrein (StofArmLosTrein). Door de watersproeiers komt er minder stof vrij. Met de huidige weersomstandigheden is het waarschijnlijk niet nodig aanvullende maatregelen te nemen.
ProRail voert in deze periode op dezelfde locaties nog meer werkzaamheden uit. Omwonenden zijn geïnformeerd per brief.
Bouwen op een eiland
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd.
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024