Samenwerken over de grens
Nieuws
Bij de aanleg van het derde spoor werkt ProRail intensief samen met DB Netz, het Duitse ProRail. Harald Vas Visser weet veel over de verschillen en overeenkomsten tussen beide bedrijven. Hij is interface manager bij Attica Advies, en gespecialiseerd in grensoverschrijdende samenwerkingen op het gebied van spoorvervoer. Harald werkt in opdracht van ProRail voor het project.
“Internationale samenwerking is een uitdaging, zelfs al maken we allemaal deel uit van één Europa met dezelfde Europese regelgeving”, vertelt Harald. “Het is vaak een complexe zoektocht naar een compromis dat voor beide partijen acceptabel is. Maar het blijft essentieel om dat – over en weer – te doen, ten behoeve van een goede aansluiting van sporen, organisatie en systemen in het grensgebied.”
Er zijn natuurlijk verschillen. “DB Netz is vele malen omvangrijker dan ProRail. Onze kleinschaligheid maakt ons flexibeler, en de interne afstemming gaat sneller. In Duitsland is meer hiërarchie en een overleg gaat er sneller ‘de diepte in’, waarbij veel kennis van zaken van iedereen wordt verwacht. Het is soms manoeuvreren om deze verschillen op elkaar te laten aansluiten.”
Overeenkomsten zijn er ook. “In slagkracht doen ProRail en DB Netz niet voor elkaar onder. En als het licht eenmaal op groen staat, gaan we ervoor; de ‘trein’ is dan niet meer te stoppen. Wat ik er plezierig vind, is dat een koers die het management eenmaal heeft bekrachtigd, nagenoeg onomkeerbaar is. Dat kan ook zo z’n voordelen hebben ten opzichte van de flexibiliteit en creativiteit die wij vaak al polderend tentoonspreiden. Uiteindelijk is de investering in de relatie een van de belangrijkste dingen, zowel zakelijk als persoonlijk.”
Meer nieuws
-
64 dagen werkzaamheden op station Groningen
20 februari 2025
-
Bussen tussen Assen en Hoogeveen in voorjaarsvakantie
11 februari 2025
-
Werkzaamheden tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek
11 februari 2025