Schuilhut herinnert aan arbeidsomstandigheden spoorwerkers
Nieuws
Een van zes overgebleven schuilhutjes die Nederlandse spoorwerkers in een ver verleden gebruikten, is donderdag 5 december in opdracht van ProRail overgebracht naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het is een gebouwtje gemaakt van spoormaterialen, dat herinnert aan oude tijden.
Hard werken
Tot op de dag van vandaag werken spoorwerkers bij nacht en ontij. Spoorwerkers houden het spoor veilig en zorgen dat reizigers en goederen weer snel door kunnen na een storing. Het is hard werken, maar het gebeurt nu wel veilig en met goede voorzieningen: een schaftkeet met verwarming en toiletten. En er is oog voor de arbeidstijden. Hoe anders was dat tot ver in de vorige eeuw.
Oude tijden
Een aftands en verlaten schuilhutje van beton dat langs het spoor tussen Hilversum en Amersfoort stond, herinnert aan die oude tijden, waarin spoorwerkers bielzen en rails met brute kracht op hun plek moesten krijgen. Het was keihard en levensgevaarlijk werk. Om te schuilen voor de regen en een rustige plek te hebben om te schaften, bouwden spoorwerkers vaak hun eigen schuilhutjes langs het spoor. Een van de zes hutjes die al die jaren overeind bleven, is nu overgebracht naar het Spoorwegmuseum.
Betonnen bogen
De hut is gemaakt van ‘splitbak-elementen’. Dit zijn prefab betonnen bogen die oorspronkelijk zijn bedoeld om een ovale bak op de grond mee te maken, waarin we grond of split bewaarden. Dit materiaal gebruikt we om de spoorbaan te onderhouden. De betonnen bogen zijn in Hilversum rechtop tegen elkaar aan gezet, waardoor een soort bovengrondse, korte tunnel ontstond.
1920 - 1960
Op basis van het betonijzer dat is gebruikt, is vastgesteld dat deze betonnen bogen tussen 1920 en 1960 zijn gemaakt. Het is nog onduidelijk wanneer de hut precies is gebouwd en door wie. Ook bestaat de mogelijkheid dat de hut is gebruikt om te schuilen tijdens beschietingen in de Tweede Wereldoorlog. Het Spoorwegmuseum roept mensen die meer weten over deze of andere schuilhutten langs het spoor, hierover contact op te nemen.
Aanleg busbaan
Medewerkers van BAM troffen het schuilhutje aan in de bossen bij Hilversum. Dat gebeurde tijdens werkzaamheden voor de aanleg van een busbaan langs het spoor (het project HOV 't Gooi, waarin ProRail samenwerkt met de provincie Noord Holland en BAM).
180 jaar spoor
De laatste maand van 2019 is aangebroken. Het is het jaar waarin de spoorwegen in Nederland 180 jaar bestaan. Daarom blikken we tot 2020 terug op een aantal belangrijke momenten uit de spoorgeschiedenis. Bekijk hier de videoserie '180 jaar spoor: de historie'
Meer nieuws
-
‘Een veilig gevoel’ door datagestuurd assetmanagement
19 juni 2020
-
Stilstaan bij het ongeval bij Mook in 1995
30 mei 2020
-
ProRail doet stap terug op de Veiligheidsladder
26 mei 2020