Stilstaan bij het ongeval bij Mook in 1995
Nieuws
Op zondag 31 mei is het 25 jaar geleden dat een intriest ongeval met baanwerkers plaats vond in Mook bij Nijmegen. ProRail is er bijzonder scherp op om de veiligheid voor baanwerkers te waarborgen. Daarom vinden we het belangrijk om stil te staan bij dit vreselijke ongeluk, het te herdenken en ervan te leren.
Tragisch ongeval
Een NS-trein die met hoge snelheid reed, kwam via een verkeerd staand overloopwissel onbedoeld op het ernaast gelegen spoor terecht. De trein reed met 110 kilometer per uur over het overloopwissel, dat slechts geschikt is voor een snelheid van maximaal 40 kilometer per uur en ontspoorde niet. Op dat moment was een aantal monteurs daar onderhoudswerk aan het uitvoeren. Vier baanwerkers wisten zich nog in veiligheid te brengen maar drie anderen werden aangereden en kwamen bij dit tragische ongeval om het leven.
Veilig werken aan het spoor
Het incident was aanleiding om de regels omtrent veilig werken aan het spoor aan te scherpen. In de vijftien jaar vóór het ongeval te Mook kwamen gemiddeld twee baanwerkers per jaar om het leven (58 ongevallen met 29 doden). Het beroep baanwerker gold als een van de gevaarlijkste beroepen. Tegenwoordig ligt dat gemiddelde op (minder dan) één per tien jaar.
Mook was helaas niet het laatste dodelijke ongeval en we willen uiteraard dat het er nul zijn. Daarom heeft bij ProRail arbeidsveiligheid constant de aandacht. Iedere dag.
Meer nieuws
-
‘Een veilig gevoel’ door datagestuurd assetmanagement
19 juni 2020
-
ProRail doet stap terug op de Veiligheidsladder
26 mei 2020
-
Schuilhut herinnert aan arbeidsomstandigheden spoorwerkers
5 december 2019